-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Stopp i Scania-produksjonen grunnet halvledermangel
Fabrikkene i Södertälje, Oskarshamn og Luleå settes på «pause» hele inneværende uke.
Dette er første gangen Scania tvinges til å ta et så drastisk grep som å stenge ned produksjonen på grunn av den globale mangelen på halvlederkomponenter, skriver sverigesradio.se.
Frem til nå har produsenten i Södertälje vært blant de som har klart seg best i komponent-krisen som rammer bilindustrien hardt.
– Det har vært ekstremt utfordrende i en lengre periode nå. Scania har lykkes i å holde imot, og i den grad vi har vært nødt til å redusere hastigheten har vi kunnet øke og kompensere rett etterpå. Nå er situasjonen så anstrengt at vi går inn i en fase der vi taper noe volum. Vi må midlertidig redusere litt i vår lastebilproduksjon, sier Scanias pressesjef, Karin Hallstan, til radioprogrammet Ekot.
Opp mot 9.000 ansatte ved Scanias fabrikker berøres av den midlertidige produksjonsstansen. Ifølge Reuters er det stans ved Scanias fabrikker i Södertälje, Oskarshamn og Luleå, samt i Nederland og Frankrike, denne uken. Neste uke skal fabrikkene i Sør-Amerika stenges midlertidig.
YrkesBil har mandag ettermiddag ikke lykkes få en kommentar fra Norsk Scania rundt hva produksjonsproblemene eventuelt vil kunne få av betydning for leveringstider på biler som skal til Norge.
I en artikkel i bladet YrkesBil i juni uttalte Pär Landén, salgsdirektør i Norsk Scania, at Scania helt siden man ble kjent med leveringsutfordringene rundt halvledere har samarbeidet tett med leverandører, og jobbet aktivt med tiltak i produksjonen for å begrense forsinkelsene.
– Ledetiden er i dag lengre enn normalt. Samtidig blir det ikke bedre av at hele leveransekjeden, inklusiv påbyggere, har utfordringer med å få tak i nok komponenter, sa Landén
– Kjøretøy med enklere spesifikasjoner, som distribusjonsbiler, og trekkvogner med begrensede spesifikasjoner er ikke like mye berørt av utfordringene, fortsatte han.
I og med at utfordringene også påvirker påbygger-leddet beskriver Landén hele leveringssituasjonen som mindre forutsigbart enn tidligere.
– Hvordan dette slår ut når vi skal gjøre oss noen tanker om året 2021 er vanskelig å si, men alle leverandører gjør det de kan for å få frem produkter til kundene, sa Landén og forsikret at situasjonen står høyt på agendaen i Scania CV:
– Her kreves det mye innsats fra hele kjeden, også i produksjon og hos underleverandørene, for å begrense skadene av mangelfulle leveringer. Når vi ser «lyset» i tunellen er vanskelig å si. Løpende god dialog med våre kunder som venter på bil er det beste vi kan gjøre i denne situasjonen som vi ikke har full kontroll over.