-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
– Avbøtende tiltak føles helt fraværende
Svein Arne Trøen, markedsansvarlig og medeier i Skedsmo Bud & Vare AS, følger prisgaloppen tett. – Konsekvensen vil sannsynligvis bli at vi bruker kjøretøy og utstyr i en lengre periode, forlenger med 1-2 år, sier han.
Her er Trøens svar på YrkesBils spørsmål:
1. Hvordan merker din bedrift de økte/økende prisene på alt fra materiell til energi?
«Vi merker det på alle mulige måter i form av økte kostnader på strøm, kjøretøy og redskap. Vi er veldig «på» hele tiden, og vi har ingen andre muligheter enn å sende kostnadene videre til våre kunder. Vi begynte blant annet med egen linje for drivstofftillegg i mars. Denne følger endringene på priser på ukenivå».
2. Hvilke konsekvenser får «prisgaloppen» på kort og litt lengre sikt for din bedrift (økonomisk/resultatmessig og på andre måter)?
«Vi følger prisgaloppen og regnskap tett, på månedsnivå. Konsekvensen vil sannsynligvis bli at vi bruker kjøretøy og utstyr i en lengre periode, forlenger med 1-2 år. Resultatmessig går det greit. Alle våre kunder har akseptert spesifisert drivstofftillegg, som helt klart er vår største økning. Per nå har vi kontrakter på kjøretøy med levering neste år. Her er det bingo når de leveres. Kontraktene gjør at vi ikke har fått de største prisoppgangene her».
3. Ta en titt i glasskula: Hvordan ser kommende halvår/år ut, med tanke på det markedet din bedrift opererer i? Hva med investeringer og utvikling?
«Som nevnt blir det å forlenge bruk av dagens bilpark. Da alt begynte å gå feil vei (priser) hadde vi en veldig ny bilpark som tåler å bli hos oss lengre enn planlagt. I tillegg gjør prisgaloppen at verdien på brukt også stiger, og kan enkelt selges».
4. Savner du noen avbøtende tiltak fra myndighetene – i så fall: Hvilke tiltak, og hvordan mener du dette kunne bidratt til å lette situasjonen?
«Avbøtende tiltak føles helt fraværende, næringslivet må møtes med tiltak på drivstoff og strøm, det føles svært frustrerende at næringslivet minus bønder må klare seg selv, mens den norske stat øker inntjeningen, jo større våre problemer er, jo mere tjener staten, og enda er det lenge til neste valg».