FØLGER SITUASJONEN TETT: Hans Petter Trondsen (t.v.) og Svein Arne Trøen, eiere og henholdsvis daglig leder og markedssjef i Skedsmo Bud & Vare AS.
FØLGER SITUASJONEN TETT: Hans Petter Trondsen (t.v.) og Svein Arne Trøen, eiere og henholdsvis daglig leder og markedssjef i Skedsmo Bud & Vare AS.

– Avbøtende tiltak føles helt fraværende

Svein Arne Trøen, markedsansvarlig og medeier i Skedsmo Bud & Vare AS, følger prisgaloppen tett. – Konsekvensen vil sannsynligvis bli at vi bruker kjøretøy og utstyr i en lengre periode, forlenger med 1-2 år, sier han.

Publisert

YrkesBil «tar tempen» på transport- og nyttekjøretøynæringen

Næringslivet rammes for tiden av sterkt økende priser på alt fra energi til materiell, økte renter, forsinkede leveringer og en rekke andre usikkerhetsmomenter.

I den forbindelse tar YrkesBil «tempen» på transport- og nyttekjøretøysektoren gjennom å stille de samme spørsmålene til et knippe utvalgte aktører som ser bransjen fra litt ulike synsvinkler.

Svarene vil bli presentert i artikler på YrkesBil.no og i bladet YrkesBil.

I DAG: Svein Arne Trøen, Skedsmo Bud & Vare AS.

Her er Trøens svar på YrkesBils spørsmål:

1. Hvordan merker din bedrift de økte/økende prisene på alt fra materiell til energi?

Skedsmo Bud & Vare AS

Transportselskap med cirka 90 biler fordelt på små varebiler, store varebiler, 8–21 palleplassers lastebiler, flakbiler, kranbiler fra 17–85 tonn/meter og vogntog med 33 palleplasser.

Hovedkontor: Jessheim i Viken.

Omsetning (2021): 105 millioner kroner.

Resultat før skatt (2021): 5,8 millioner kroner.

«Vi merker det på alle mulige måter i form av økte kostnader på strøm, kjøretøy og redskap. Vi er veldig «på» hele tiden, og vi har ingen andre muligheter enn å sende kostnadene videre til våre kunder. Vi begynte blant annet med egen linje for drivstofftillegg i mars. Denne følger endringene på priser på ukenivå».

2. Hvilke konsekvenser får «prisgaloppen» på kort og litt lengre sikt for din bedrift (økonomisk/resultatmessig og på andre måter)?

«Vi følger prisgaloppen og regnskap tett, på månedsnivå. Konsekvensen vil sannsynligvis bli at vi bruker kjøretøy og utstyr i en lengre periode, forlenger med 1-2 år. Resultatmessig går det greit. Alle våre kunder har akseptert spesifisert drivstofftillegg, som helt klart er vår største økning. Per nå har vi kontrakter på kjøretøy med levering neste år. Her er det bingo når de leveres. Kontraktene gjør at vi ikke har fått de største prisoppgangene her».

3. Ta en titt i glasskula: Hvordan ser kommende halvår/år ut, med tanke på det markedet din bedrift opererer i? Hva med investeringer og utvikling?

«Som nevnt blir det å forlenge bruk av dagens bilpark. Da alt begynte å gå feil vei (priser) hadde vi en veldig ny bilpark som tåler å bli hos oss lengre enn planlagt. I tillegg gjør prisgaloppen at verdien på brukt også stiger, og kan enkelt selges».

4. Savner du noen avbøtende tiltak fra myndighetene – i så fall: Hvilke tiltak, og hvordan mener du dette kunne bidratt til å lette situasjonen?

«Avbøtende tiltak føles helt fraværende, næringslivet må møtes med tiltak på drivstoff og strøm, det føles svært frustrerende at næringslivet minus bønder må klare seg selv, mens den norske stat øker inntjeningen, jo større våre problemer er, jo mere tjener staten, og enda er det lenge til neste valg».

Powered by Labrador CMS