-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

Skodas nye E-City – 50 år etter
For et bra navn på en ny elektrisk bybil. Men denne er ingen bil og kommer ikke fra Møller Gruppen. Og kan dessuten markere 50 år siden sist.
Bergen er et av de tettstedene i Norge som ikke uten videre syns 60 tonn trikk er bedre enn 16 tonns trolley-buss.
Sånn buss som henter strøm ned fra overledninger, akkurat som trikken. Men som går på gummihjul, er meget lettere, og ikke er belemret med tunge batterier.
Norge er ikke noe pionerånd når det gjelder trolleybusser – bortsett fra at innsatsen fra Strømmen Værksted før og etter krigen – lettmetallkonstruksjoner og avansert design – hadde fortjent både masse oppmerksomhet den gang, og en egen minne-dag i dag.
Dette bare for å fortelle at i 1971 begynte trolleybussene i Bergen å bli ganske slitne. En av dem, en av Sputnikene fra Strømmens Værksted hadde passert 900.000 km!, og sporveisledelsen dro på befaring.
Hos Skoda i Ostrawa – verdens største trolleybuss-produsent og etter hvert helt skilt ut fra bilfabrikken – fant de noe som så brukbart ut. De fikk låne en, grågul og ikke Bergen-gul fordi den egentlig var på vei til Baku, som de kjørte i 1971.
Såpass vellykket at det ble bestilt nye Skoda-busser (og ansatt 40 nye trolleybuss-sjåfører ifølge Wiki) som kom i trafikk i 1972.
Bergen har fremdeles trolleybusser i drift, og her kommer 50-års debutanten inn i bildet.
I fjor, femti år etter at den første Skodaen ble prøvekjørt, viste Skoda sin nye E-City buss. I første omgang en versjon som er skreddersydd for Praha.
Den har pantografer som henter strøm fra trikkeledningene. Da er bussen bundet til skinnenettet. Men bare i de 10-15 minutter som er nok til å fylle opp ganske små og lette batterier som kan assistere ved videre ferd.
Om natten blir batteriene ladet opp i depoter og full-ladet gir de en rekkevidde på 100 km. Men med delvis opplading i løpet av arbeidsdagen holder bussene fint til fulle skift, uten at de behøver å dra på den vanlige tunge batteripakken.
Bussen som ble presentert på CzechBus-messen i fjor får en kapasitet på 97 passasjerer. Dere som er kjent i Praha kan erfare det nye fenomenet på linje 154 eller 213. Foreløpig er det bestilt 14 enheter.
Kanskje man kunne låne en til Bergen, femti år etter at de første Skodaene gikk i rute der og se om disse kunne bli et praktisk supplement til den nye bybanen?
Kanskje de kan bli et kompromiss? Bybanen i tunnel, Skodaene langs bryggen.