-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Skodas nye E-City – 50 år etter
For et bra navn på en ny elektrisk bybil. Men denne er ingen bil og kommer ikke fra Møller Gruppen. Og kan dessuten markere 50 år siden sist.
Bergen er et av de tettstedene i Norge som ikke uten videre syns 60 tonn trikk er bedre enn 16 tonns trolley-buss.
Sånn buss som henter strøm ned fra overledninger, akkurat som trikken. Men som går på gummihjul, er meget lettere, og ikke er belemret med tunge batterier.
Norge er ikke noe pionerånd når det gjelder trolleybusser – bortsett fra at innsatsen fra Strømmen Værksted før og etter krigen – lettmetallkonstruksjoner og avansert design – hadde fortjent både masse oppmerksomhet den gang, og en egen minne-dag i dag.
Dette bare for å fortelle at i 1971 begynte trolleybussene i Bergen å bli ganske slitne. En av dem, en av Sputnikene fra Strømmens Værksted hadde passert 900.000 km!, og sporveisledelsen dro på befaring.
Hos Skoda i Ostrawa – verdens største trolleybuss-produsent og etter hvert helt skilt ut fra bilfabrikken – fant de noe som så brukbart ut. De fikk låne en, grågul og ikke Bergen-gul fordi den egentlig var på vei til Baku, som de kjørte i 1971.
Såpass vellykket at det ble bestilt nye Skoda-busser (og ansatt 40 nye trolleybuss-sjåfører ifølge Wiki) som kom i trafikk i 1972.
Bergen har fremdeles trolleybusser i drift, og her kommer 50-års debutanten inn i bildet.
I fjor, femti år etter at den første Skodaen ble prøvekjørt, viste Skoda sin nye E-City buss. I første omgang en versjon som er skreddersydd for Praha.
Den har pantografer som henter strøm fra trikkeledningene. Da er bussen bundet til skinnenettet. Men bare i de 10-15 minutter som er nok til å fylle opp ganske små og lette batterier som kan assistere ved videre ferd.
Om natten blir batteriene ladet opp i depoter og full-ladet gir de en rekkevidde på 100 km. Men med delvis opplading i løpet av arbeidsdagen holder bussene fint til fulle skift, uten at de behøver å dra på den vanlige tunge batteripakken.
Bussen som ble presentert på CzechBus-messen i fjor får en kapasitet på 97 passasjerer. Dere som er kjent i Praha kan erfare det nye fenomenet på linje 154 eller 213. Foreløpig er det bestilt 14 enheter.
Kanskje man kunne låne en til Bergen, femti år etter at de første Skodaene gikk i rute der og se om disse kunne bli et praktisk supplement til den nye bybanen?
Kanskje de kan bli et kompromiss? Bybanen i tunnel, Skodaene langs bryggen.