-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Skodas nye E-City – 50 år etter
For et bra navn på en ny elektrisk bybil. Men denne er ingen bil og kommer ikke fra Møller Gruppen. Og kan dessuten markere 50 år siden sist.
Bergen er et av de tettstedene i Norge som ikke uten videre syns 60 tonn trikk er bedre enn 16 tonns trolley-buss.
Sånn buss som henter strøm ned fra overledninger, akkurat som trikken. Men som går på gummihjul, er meget lettere, og ikke er belemret med tunge batterier.
Norge er ikke noe pionerånd når det gjelder trolleybusser – bortsett fra at innsatsen fra Strømmen Værksted før og etter krigen – lettmetallkonstruksjoner og avansert design – hadde fortjent både masse oppmerksomhet den gang, og en egen minne-dag i dag.
Dette bare for å fortelle at i 1971 begynte trolleybussene i Bergen å bli ganske slitne. En av dem, en av Sputnikene fra Strømmens Værksted hadde passert 900.000 km!, og sporveisledelsen dro på befaring.
Hos Skoda i Ostrawa – verdens største trolleybuss-produsent og etter hvert helt skilt ut fra bilfabrikken – fant de noe som så brukbart ut. De fikk låne en, grågul og ikke Bergen-gul fordi den egentlig var på vei til Baku, som de kjørte i 1971.
Såpass vellykket at det ble bestilt nye Skoda-busser (og ansatt 40 nye trolleybuss-sjåfører ifølge Wiki) som kom i trafikk i 1972.
Bergen har fremdeles trolleybusser i drift, og her kommer 50-års debutanten inn i bildet.
I fjor, femti år etter at den første Skodaen ble prøvekjørt, viste Skoda sin nye E-City buss. I første omgang en versjon som er skreddersydd for Praha.
Den har pantografer som henter strøm fra trikkeledningene. Da er bussen bundet til skinnenettet. Men bare i de 10-15 minutter som er nok til å fylle opp ganske små og lette batterier som kan assistere ved videre ferd.
Om natten blir batteriene ladet opp i depoter og full-ladet gir de en rekkevidde på 100 km. Men med delvis opplading i løpet av arbeidsdagen holder bussene fint til fulle skift, uten at de behøver å dra på den vanlige tunge batteripakken.
Bussen som ble presentert på CzechBus-messen i fjor får en kapasitet på 97 passasjerer. Dere som er kjent i Praha kan erfare det nye fenomenet på linje 154 eller 213. Foreløpig er det bestilt 14 enheter.
Kanskje man kunne låne en til Bergen, femti år etter at de første Skodaene gikk i rute der og se om disse kunne bli et praktisk supplement til den nye bybanen?
Kanskje de kan bli et kompromiss? Bybanen i tunnel, Skodaene langs bryggen.