-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
2011, et lønnsomt varebilår
For mange varebilselgere var 2011 året da utgiftene sto stille mens volumet økte med 22 prosent i snitt.


Ingressen er noe spissformulert, men det var omtrent slik en importør nylig beskrev for året som gikk:
- Faste kostnader har holdt stand, volumet av nye biler har øket kraftig. Differansen er i hovedsak fortjeneste.
Totalt ble det solgt 33.957 varebiler i klasse 2, en økning på 21,3 prosent.
Det vil si eksklusive varebiler klasse 1 (som betaler avgift), likbiler og campingbiler. Sistnevnte utgjør 1.555 biler.
Totalsum alle varebiler endte dermed på 35.512 biler, total økning 22,3 prosent.
Holder vi likbiler og campingbiler utenfor, er det tre klare vinnermerker i dette feltet. Alle økte betydelig mer enn gjennomsnittet:
- 1. Mercedes opp 66,8 prosent – men fortsatt på 6. plass totalt.
- 2. Nissan opp 52,7 prosent – men fortsatt på 9. plass totalt
- 3. Volkswagen opp 45,6 prosent – og fortsatt på 1. plass totalt.
Og så det er klart, prosenter er en ting, antall biler noe annet. VWs framgang på 3380 varebiler er det absolutt ingen som er i nærheten av å matche.
Ergo er VW årets soleklare vinner på varebilfronten like godt som på personbiler.
Se tabellen under artikkelen, som viser de 15 største varebilmerkene i klasse 2, dvs. eksklusive bobilmerker, men hvor totaltall og prosenter er regnet med klasse 1, likbiler og campingbiler inkludert. Kilde: OFV.
Segmentene i utvikling
Innen de forskjellige varebilsegmentene er trenden like klare som vi har rapportert gjennom året:
Små kassebiler, pickuper og store kassebiler går kraftig fram. Mellomstore kassebiler holder stand, mens SUVer og flebruksbiler går betydelig tilbake.
Her er vinnerne klasse for klasse:
- Små kassebiler: 1. plass til VW Caddy, går fram 44 prosent og ender på 4645 biler. Ingen konkurrenter i nærheten.
- Flerbruksbiler: 1.plass til VW Touran, går fram 59,5 prosent og ender på 1555 biler. Ingen konkurrenter i nærheten.
- Vare-SUVer: 1. plass til Toyota Land Cruiser, går tilbake 31,9 og ender på 589 biler. Trues smått av Mitsubishi Pajero, men som også går tilbake.
- Pickuper: 1. plass til Toyota Hilux, går fram 6,4 prosent og ender på 942 biler, fortsatt langt foran VW Amarok på 2. plass.
- Mellomstore kassebiler: 1. plass til VW Transporter, holder stand med 17,6 prosent vekst til 3590 biler. Toyota Hiace følger bak med 3152 biler.
- Store kassebiler: 1. plass til Mercedes Sprinter, holder stand med 23,9 prosent vekst til 586 biler. VW Crafter langt bak på 2. plass med 174 biler.
Les full rapport og detaljerte oversikter i YrkesBil nummer 1-2012.
Tabellen under viser de 15 største varebilmerkene i klasse 2, dvs. eksklusive bobilmerker, men hvor totaltall og prosenter er regnet med klasse 1, likbiler og campingbiler inkludert. Kilde: OFV