-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fra fossil til elektrisk
Stellantis ettermonterer el
Selv om Stellantis ligger godt foran når det gjelder å elektrifisere varebilrekken sin, har de allikevel gjort en avtale om ettermontering på eldre modeller.
De har gått sammen med Qinomic, et ferskt fransk selskap med hovedkvarter nede i Aix-en-Provence som spesialiserer seg på å bygge om Frankrikes aldrende bilpark til batterielektrisk.
Samarbeidet mellom underleverandør og bilprodusent er gjort nettopp for å sikre OEM-kvalitet og ytelse på nybyggene.
Stellantis er ganske klar i sin sirkulær-økonomi tankegang på at det er nyttig å holde bilene på veien så lenge det ikke går ut over sikkerhet eller miljø. Og hele retrofit-tankegangen kommer til uttrykk gjennom selskapets Dare Forward 2030 strategiske plan.
Xavier Peugeot, som nå er sjef for Stellantis sin forretningsenhet for nyttebiler, sier at «retrofitting vil styrke vår ledende posisjon innen null-utslipps løsninger for profesjonelle brukere, og være et godt tillegg til de batterielektriske varebilene vi har i produksjon.»
Ombyggingen skal starte neste år. I første omgang for franske biler. Arbeidet skal sannsynligvis skje på Mirafiori-fabrikken i Torino som Stellantis gjør til en gjen-produksjons-hub der en rekke brukte komponenter skal få et neste liv.
De som orker, kan lese om det hele i selskapets 300 siders dokument: Corporate Social Responsibility Report som dukket opp tidligere i år. Det er mye interessant der, ikke minst planen om å tilby «Vedlikehold man har råd til, blant annet ved hjelp av egne, brukte deler.»