-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Yrkesbilister bedre enn sitt rykte
Varebiler mindre ulykkesutsatt enn personbiler. Det er konklusjonen fra en større tysk forskningsrapport.
![Yrkesbilister bedre enn sitt rykte](https://image.yrkesbil.no/106586.webp?imageId=106586&width=960&height=496&format=jpg)
SIKKERHET: Varebiler og deres sjåfører brukes ofte som negative klisjeer når trafikksikkerhet diskuteres.
Nå viser en større felles forskningsrapport fra tunge tyske institusjoner at dette er direkte urettferdig, i hvert fall for tyske forhold.
Tar man ulykkestall fordelt på varebil og personbil, og måler dette mot antall kjøretøy og gjennomsnittlig kjørelengde (21.000 km for varebiler i kl. 2,8 til 3,5 tonn, og 11.900 km for personbiler), er varebilene mindre involvert i ulykker enn personbilene.
Rapporten er utarbeidet av det føderale veiforskningsinstituttet BASt, kontrollorganisasjonen Dekra, forsikringsbransjens ulykkesforsknings-organisasjon UDV, og den tyske kjøretøybransjeforeningen VDA.
I følge Mercedes, som referer rapporten, er det samtidig mulig å se markante trinn i ulykkesstatistikken parallelt med innføring av sikkerhetssystemer som både ABS og ESP.
Også effekt av innføring av filskiftvarslere er sporbare. Produsenten har selv tro på at deres nye sidevindsassistent (se egen sak – klikk her) vil bidra tilsvarende.