PRØVEKJØRT: Volkswagen Caddy

YrkesBil har prøvekjørt generasjon 5 av Volkswagen Caddy. Bla deg gjennom bildesamlingen for å se mer av bilen. Alle foto: Brede Høgseth Wardrum

Caddy cool

La deg ikke lure av femte generasjon Caddys forsiktige ytre fremtoning. På innsiden er det full tekno-fest.

Publisert

Volkswagen Caddy er en av de virkelig viktige volummodellene i Volkswagen-systemet, og markedet har alltid svært høye forventninger når denne bilmodellen fornyes.

Den har på mange måter satt standarden i klassen ved hvert generasjonsskifte.

I Norge har Caddy i flere år vært den desidert mest solgte varebilmodellen, og i fjor ble den kun slått av sin egen storebror – Transporter.

Nakent og romslig

Men før vi går videre, la oss rydde all eventuell tvil av veien: vi har nå med en helt ny generasjon Caddy å gjøre. Den femte i rekken.

Dette er altså ikke snakk om en ansiktsløftoppgradering, fremstilt som «en ny bil» - noe som slett ikke er uvanlig i bilbransjen.

To ting slår oss idet vi åpner førerdøren for første gang i den nye generasjonen:

1. Her var det jammen god plass.

2. Så «nakent» dashbordet ser ut!

Romfølelsen ble ytterligere forsterket da vi satte oss inn i førersetet. Her får ingen «klaus». Og dashbordet så fremdeles like avkledd ut. Det er nesten ikke en knapp eller bryter å spore.

Skjermer, derimot.

De fysiske bryterne er byttet ut med berøringspaneler. Det gir et ryddig dashbord, nesten litt "nakent".
De fysiske bryterne er byttet ut med berøringspaneler. Det gir et ryddig dashbord, nesten litt "nakent".

Du kan riktig nok velge et brukergrensesnitt som har analoge instrumenter i kombinasjon med et digitalt multifunksjonsdiplay, eller – som tilvalg (standard på «Style») – den nye «Digital Cockpit» med heldigitale instrumenter. Det er sistnevnte versjon vi prøver, og dette funker som fjell – lett å lese og oversiktlig. Alle som eier en smarttelefon finner ut av dette.

Velger du full pakke, kaller Volkswagen det hele for «Innovision Cockpit». Via en OCU (Online Connectivity Unit) med integrert eSIM-kort kan infotainmentsystemene kobles til en rekke online tjenester og funksjoner i «Volkswagen We». Med andre ord: denne bilen er alltid på nett.

Den tradisjonelle vribryteren for lysene har gjort sin tjeneste – nå er den avløst av det langt mer anonyme «Light & Sight»-panelet på venstre side. Her er det «digitale knapper» all the way – for lys, sikt, lyd og menyfunksjoner. Oversiktlig og fint!

Berøringsknappene like under infotainmentsystemet, som gir direktestyring av funksjoner som klimatisering, assistentsystemer og parkeringsfunksjoner, er fine på den måten at dashbordet ser veldig ryddig ut.

Prøvekjørt: VW Caddy Cargo 2.0 TDI

Motor: 1.968 kubikkcentimeter, R4 dieselturbo

Effekt: 90 kW (122 hk) / 320 Nm

Gir: 7-trinns DSG

Drivhjul: Foran

Drivstofforbruk: 0,52 l/mil ved blandet kjøring (fabrikktall)

CO2-utslipp: 137 g/km

L/B/H (mm): 4.500/1.855/1.819

Tillatt nyttelast: 720 kilo

Tillatt hengervekt: 1.500 kilo

Tillatt taklast: 100 kilo

Varerom: 3,3 kubikk

Pris fra: 279.116 kr. eks. mva.

Pris testbil: 384.810 kr. eks. mva

Fungerer gjør det også, men ærlig talt klarer ikke undertegnede å se at det er bedre enn «vanlige» knapper og vribrytere. Det er ikke alt man må endre på, selv om man kan. Dette er vel uansett en liten bagatell av en smakssak, som man venner seg til.

Vokst i lengden

Tar vi ett steg ut ser vi (?) at akselavstanden har økt fra 2.682 mm til 2.755 mm. Det har skjedd i overgangen til Volkswagens MQB-plattform (Modular Transverse Matrix, kaller de det).

Plattformen er slett ikke ny, den har lenge vært benyttet under det meste av Gruppens modeller med tverrstilt motor og for- eller firehjulsdrift – fra småbilen Polo til den amerikanske «full size» SUV-en Atlas. Men ikke Caddy, før nå.

På nyttesiden sørger en nykonstruert bakaksel med spiralfjærer for mer tilgjengelig lasteplass: En europall kan nå lastes sideveis i Caddy Cargo, som varebilen heter, der avstanden mellom hjulhusene er 1.230 mm.

Nye Caddy er noen millimeter mer langstrakt mellom akslene enn forgjengeren.
Nye Caddy er noen millimeter mer langstrakt mellom akslene enn forgjengeren.

Samtidig kan vi blant annet takket MQB for mange av de 19 førerassistentsystemene å velge blant. Vi ble ikke på fornavn med dem alle, men fikk med oss at fem av dem er helt nye. Deriblant finnes «Trailer Assist» og nødbremsfunksjon for møtende biler i kryss, samt «Travel Assist».

Sistnevnte lar deg bruke funksjoner for automatisert kjøring ved å trykke på en tast på rattet. På motorveier og gode landeveier kan kjøreassistenten holde bilen i kjørefeltet, holde riktig hastighet og sikker avstand til kjøretøyet foran. Vi fikk flere ganger varsel som sa «hold i rattet» på motorveien, selv om vi vitterlig holdt i rattet. Litt irriterende, men en ørliten rattbevegelse så var det borte igjen.

Skulle du mot formodning være ute av stand til å faktisk holde i rattet, for eksempel grunnet illebefinnende, bremser Emergency Assist bilen ned til null.

Fornyede motorer

Fornyede TDI-motorer er også på plass – «renere enn noen gang». Her kan du velge effekt mellom 75 og 122 hestekrefter. En bensinmotor på 116 hestekrefter blir også tilgjengelig, i tillegg til en kompressormatet gassmotor.

Vi prøvekjørte 122 dieselhester i kombinasjon med DSG. Stort mer harmonisk blir det vel ikke i denne typen bil. Glem stumpete og glem støyende varebiler (nå var Caddy gen. 4 også bra, da, men varebiler generelt har ikke vært kjent for kjørekomforten opp gjennom årene), her kan du nyte turen i de nye, behagelige ergoComfort-setene og med et støynivå som gjør konversasjon i dannet stemmeleie mulig.

De nærmeste konkurrentene Peugeot Partner, Opel Combo, Citroën Berlingo, Toyota Proace City og Ford Transit Connect er alle bra biler, men vi våger påstanden at Caddy i femte generasjon plasserer seg et lite hestehode

Drivlinjeutvalget byr forresten på et lite spenningsmoment: Kombinasjonen DSG og 4Motion har nemlig vært en av bestselgerne i Caddy i Norge (men 4Motion og manuelt gir er den mest solgte kombinasjonen).

Nå tilbys imidlertid ikke kombinasjonen DSG og 4Motion lenger, så du må velge enten automatisk giring eller firehjulsdrift. For mange vil nok en en tohjulsdrevet bil med DSG være et godt alternativ – hvor ofte trenger du egentlig firehjulsdrift?

Og skulle du absolutt ha behov for firehjulsdrift må du bare finne deg i å gire selv om du skal ha varebil i denne størrelsen med fossilmotor, for ingen av konkurrentene har kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir heller. Blir spennende å se hva folket velger.

Nye Caddy kommer ikke med helelektrisk drivlinje, men en plug-in hybrid kommer senere (eHybrid). Skal du ha elektrisk varebil fra Volkswagen må du enten kjøpe en diger e-Crafter eller vente på ID.Buzz Cargo.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 5-2021. Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang på eksklusivt bransjestoff først**

Powered by Labrador CMS