-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Åtte elektriske shuttlebusser på Gardermoen
Oslo lufthavn ble tirsdag den første lufthavnen i Norden til å ta i bruk elbusser for å frakte passasjerer mellom fly og gate. Innen 2026 er målet at alle slike busser på Gardermoen skal være elektriske.
![Åtte elektriske shuttlebusser på Gardermoen](https://image.yrkesbil.no/143865.webp?imageId=143865&width=960&height=496&format=jpg)
![Avinor elektrisk<br><br>](https://image.yrkesbil.no/143878.webp?imageId=143878&width=960&height=570&format=jpg)
– Dette er et veldig viktig tiltak for å redusere flyplassens utslipp av klimagasser og dette vil bidra til at vi når vårt mål om å bli en fossilfri lufthavn innen 2030, sier lufthavndirektør på Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby.
I dag ble de åtte elbussene tatt i bruk, noe som ble behørig markert ved å kjøre bussene i kortesje fra Helsfyr og til Oslo lufthavn. Der fortsatte markeringen med offisiell overrekkelse av nøkler og taler fra Avinor, leverandører og samarbeidspartnere.
– Det er veldig hyggelig å kunne presentere litt positive nyheter i disse korona-tider. Jeg er stolt over at vi er den første flyplassen i Norden til å få elektriske busser som skal frakte passasjerer mellom gate og flyene. Bussene settes i drift med en gang, sier Westby.
I et normalår busses 1,2 millioner passasjerer årlig mellom gate og fly på Oslo lufthavn.
Det er VDL Bus & Coach som har levert bussene, og infrastruktur for lading er levert av det nederlandske selskapet Heliox. De nye bussene er 18 meter lange.
– Valget av våre elektriske busser sier mye om ambisjonene for flyplassen. Det knytter seg til helhetsbildet av Norge som et foregangsland innen elektrifisering av reiser i Europa, sier Frank Reichel, administrerende direktør i VDL Bus & Coach Norway AS.
Lufthavndirektør Westby pekte på at støtten fra Enova har gjort det mulig å fase inn elektriske busser i et raskere tempo.
– Selv om elbusser er dyrere enn dieselbusser er det det riktige valget for fremtiden. Etter hvert som flere busser settes i produksjon regner vi med at det også vil være billigere med elbuss enn med diesel, påpeker Westby.
De åtte bussene som ble satt i drift tirsdag var første steg. Målet er at alle busser som frakter passasjerer mellom fly og gate skal være elektriske innen 2026.