-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
DAF og VDL med elektrisk trekkvogn
Bruker elektrisk drivlinje-teknologi fra VDLs busser for å bygge DAF-trekkvogn med tillatt totalvekt på 40 tonn og 100 kilometer rekkevidde.
I dag var det tid for enda en elektrisk lastebilnyhet, da teppet ble trukket av en DAF CF Electric på en stor tilstelning i Nederland.
Den batterielektriske trekkvognen er resultat av et tett samarbeid mellom DAF Trucks og bussprodusenten VDL, som begge holder til i Eindhoven.
I første omgang er det snakk om en serie testbiler som skal leveres ut til viktige kunder allerede i løpet av året, for videre utprøving i det virkelige liv.
Lastebilen skal produseres av DAF mens installasjonen av den elektriske drivlinjen – VDLs E-Power Technology – skal fullføres av VDL Groep.
VDL har lang og bred erfaring med elektriske drivlinjer i busser, og som YrkesBil.no nylig skrev skal fabrikken levere 40 elektriske busser til Oslo neste år.
LES OGSÅ: Bussprodusent lanserer elektrisk lastebil
Hurtiglading
Trekkvognen som ble vist i dag er basert på en CF 4x2 med kapasitet på opptil 40 tonn.
Fremdriften skal besørges av en elmotor på 210 kW (drøyt 285 hk), som får energi fra en li-ion batteripakke med en total kapasitet på 170 kWh.
Ifølge produsentene har CF Electric en rekkevidde på rundt 100 kilometer.
«Dette er passe for distribusjonskjøring med stort volum», uttaler de.
Hurtiglading skal kunne gjennomføres på 30 minutter, mens en fullading visstnok kan fullføres på så lite som 1,5 timer – uten at produsentene går i detaljer rundt ladingen.
LES OGSÅ: Mer elektrisk fra Volvo
Ser store muligheter
DAF, som i disse dager feirer 90 år siden oppstarten av det som senere ble en stor bil- og lastebilprodusent, har ofte vært tidlig ute med ny teknologi.
Blant annet var de blant de første som presentere hybrid-elektriske distribusjonslastebiler i Europa, og selskapet har gjennom mange år fortsatt å utvikle hybride og elektriske drivlinjer.
– Når byer rundt i verden har ambisjoner om nullutslipp og ultralavt støynivå må vi kunne tilby våre kunder optimale løsninger for deres suksess, sier president Preston Feight i DAF Trucks.
VDL-sjef Willem van der Leegte ser mange muligheter i partnerskapet med DAF.
– Dette representerer en enorm mulighet for to Eindhoven-baserte teknologiselskaper til å ta en lederposisjon i elektrifiseringen av nyttekjøretøy, sier han.
––––––––––––––––––––––––––––––-
DAF CF Electric - tekniske spesifikasjoner:
- Egenvekt trekkvogn: 9.700 kilo
- Elmotor: 210 kW
- Dreiemoment: 2.000 Nm
- Batterikapasitet: 170 kWh
- Rekkevidde: 100 kilometer
- Hurtiglading: 0,5 timer
- Fullading: 1,5 timer