-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Med fyr og flamme
Jovisst, vi vet at det heter «i fyr og flamme», men ikke her. Vi har vært med på kjøring slik de gjorde for 75 år siden. Knott og generator.

Møller-systemet vet å ta vare på historien, og på mange måter er nå et stort hull fylt igjen.
Perioden da Harald A. Møller jobbet hos Kolberg, Caspary og etterhånden ble Strømmen Auto (Dodge) og samtidig fikk andre førkrigsinteresser begynner å bli vel dokumentert (selv om Møller-samlingen fremdeles mangler en ekte Strømmen bil fra den tiden).
Hvordan virksomheten igjen kom i gang etter krigen, med Volkswagen som opplagt sentrum, er også godt belyst – og illustrert med passende biler.
Men mellomperioden – krigstiden – da Møller var engasjert i Autoindustri som var beskjeftiget med å pushe generatorer konstruert på og produsert av Strømmens Værksted, har vært et hvitt felt på Møller-kartet.
1932-modell Chevrolet
Men først fant Jon Røhrt, han som er den virkelige ambassadøren for Møller-røttene, en ekte Strømmen generator (ved hjelp av Tor Ivar Volla som lenge jobbet fra kontoret ved siden av mitt, men som i dag er beskjeftiget med andre publikasjoner). Dermed er den broen bygget, den mellom før- og etterkrigstid.
Og i dag kom folk fra Tolfsby-stiftelsen på besøk til importørens anlegg på Frysja og hadde med seg en lys levende, generatorfyrt 1932 Chevrolet lastebil.
Det hører med til historien at nå avdøde Jan Tolfsby var en av tidenes største samlere og gjenbrukere. Han samlet på alt, og det han ikke klarte å bruke – alle de 400 bilene han fant rundt i landet, for eksempel – det ga han bort.
Denne bilen og denne generatoren er noe av det han etterlot seg.
For en eksklusiv krets demonstrerte styremedlem i stiftelsen, Eivind Daldorrf, og medbragt fyrbøter Morten Labråten («Far’min hadde generator, og ’32-Ford min har jeg kjørt på generator i 25 år nå») hvordan man fyrte opp i peisen, hvordan man koblet om fra bensin til gass inne under panseret, og hvordan man testet at gassen som kom strømmende ut foran (CO2 – ganske giftig) var blitt konsentrert nok til at den kunne brenne.
Da var vi klar.
Bakkestart null problem
Jan Møller – hva skal vi kalle ham i denne sammenheng? - de virkelige Møller-røttene i praksis? - fulgte nøye med. For ham var dette gammelt bekjentskap. «Jeg var vel 11-12 år da, og fikk lov til å gå ut og starte bilen for far. Sjekket at det brant bra, at det kom gass, så skrudde jeg på tenningen og brukte selvstarteren og regulerte tomgangen og så kunne jeg gå inn til far og fortelle at alt var klart».
Men han slapp alt som fulgte med i etterkant. Tre filtre som skulle renses. Fjerne møkk inne i peisen. Tappe kondensvann. Litt mer omfattende daglig vedlikehold den gang.
«Men vi fikk fin knott. Forhandleren vår på Hamar, Olrud, hadde egen knottfabrikk. Jeg lurer på om den het Knotten A/S eller no’ sånt jeg...»
Bjørn Erik Skjærvik, leder av Tolfsby-stiftelsen og sjåfør, kjørte noen runder med medbragte passasjerer. Han behersket dobbeltclutching, husket at denne hadde fire gir og ikke bare tre som var vanlig på personbilene, og syntes egentlig at den gikk bra på gass også. Bakkestart var i hvert fall ikke noe problem. Dreiemomentet var der.
Storartet forestilling, og Jon Røhrt har klart å gjenfortelle og illustrere levende enda et viktig kapittel i denne bilbransje-gigantens historie.
Mer om både turen og knott-driften i september-utgaven av Yrkesbil. Er du ikke abonnent? Da kan du bli det her.