-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Nytt mobilnett skal få lastebilene til å snakke sammen
Scania og mobilprodusenten Ericsson skal samarbeide om å få fremtidens lastebiler til å snakke med hverandre og omgivelsene rundt.

Trådløs teknologi for bruk i transportsektoren fortsetter å utvikles i hurtig tempo. Nylig presenterte Scania og forskningspartner Ericsson et nytt konsept for kommunikasjon mellom kjøretøy innenfor det nye 5G-nettverket.
Nyheten ble lansert på telekommunikasjonsmessen Mobile World Congress i Barcelona.
LES OGSÅ: Nye muligheter med internett i bilen
Nå skjer det
Fordelene med tilkoblingsmuligheter er åpenbare i en sektor hvor effektivitet er et must for å oppnå lønnsomhet. Scania er et av selskapene som investerer tungt i forskning og utvikling innen dette området. Snart er 200.000 av merkets lastebiler koblet til flåtestyringssystemer ved hjelp av innebygde datamaskiner som trådløst sender og mottar informasjon.
– Vi har i lengre tid diskutert innføring av kommunikasjon mellom kjøretøy, og mellom kjøretøy og infrastruktur. Nå skjer det virkelig, sier Håkan Schildt. Han er direktør for strategi og forretningsutvikling i Scanias forretningsenhet «Tilkoblede tjenester og løsninger».
Det er utviklingen av LTE (Long Term Evolution, også kalt «4G LTE») og 5G-standardisering som har åpnet muligheter for kommunikasjon mellom biler gjennom mobilnettene.
– Vi ser enorme fordeler med slike systemer, og tror at kommunikasjon mellom biler vil bli tatt i bruk av transportører innen mange kategorier, sier Claes Herlitz, sjef for Automotive i Ericsson.
(artikkelen fortsetter under videoen)
VIDEO: Se hvordan platooning foregår i praksis:
Mange muligheter
Flere lastebilprodusenter, deriblant Scania, har i lang tid jobbet med nye konsepter for kolonnekjøring med «trådløst sammenkoblede» lastebiler, såkalte platooning. Poenget er å redusere luftmotstanden og dermed også drivstofforbruket.
For å utnytte potensialet i drivstoffreduksjon kreves svært kort avstand mellom kjøretøyene, noe som igjen setter store krav til rask og pålitelig kommunikasjon mellom de tilkoblede enhetene.
Pär Degerman, senioringeniør og tilkoblingsekspert ved Scania Research & Development (R&D), sier biler som er sammenkoblet – både direkte til hverandre og til resten av samfunnet og infrastrukturen – er et stort sprang på vei mot bærekraftige transportløsninger.
– Tilkobling skaper muligheter for sanntidsoppdateringer om værforhold, hindringer på veien og andre farer som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. I tillegg vil tilkoblede biler muliggjøre bruk av mer avanserte planleggingsverktøy, og dermed øke den totale transporteffektiviteten, forklarer Degerman.
LES OGSÅ: Dette skal spare deg for tid og penger
Under utvikling
Lastebilprodusenten og mobilkonsernet fra Sverige har blant annet sett på omfanget av forsinkelser i informasjonsoverføringen, og hvilke konsekvenser dette får for hvor nær biler i konvoien kan kjøre. Ericsson og Scania hevder deres forskning har vist at fremtidens 4G og 5G-mobilnett vil være raske og pålitelige nok til bruk i «platooning».
– Teknologien er fortsatt under utvikling og er på forskningsstadiet. Neste skritt vil være å undersøke hvilke flere utfordringer og muligheter som fortsatt finnes, understreker Degerman.
Også Volvo jobber for tiden hardt med å se på mulighetene for tilkoblede lastebiler. Ifølge trucknews.com vil sjefen for Volvo Trucks North America, Göran Nyberg, at Volvos lastebiler skal bli lastebilindustriens svar på Iphone.
– Transportbransjen har foreløpig kun såvidt skrapt overflaten, når det gjelder å ta i bruk ny teknologi for smartere og mer effektiv transport, uttaler Nyberg.
Senere i år skal Volvo i USA sammen med Berkley-universitetet i California gjennomføre et forsøk med tre lastebiler i en konvoi, såkalt platooning, på amerikanske veier.
– Ved all bruk av teknologi vil det være behov for menneskelig tilstedeværelse for å gripe inn og overta dersom teknologien ikke fungerer, beroliger Nyberg overfor alle som frykter at sjåførjobbene skal forsvinne.