-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Setter eActros og eEconic på vinterprøve
Mercedes-Benz har varslet at eActros skal i serieproduksjon i år og eEconic neste år. Nå settes de batterielektriske lastebilene på kuldeprøver.


eActros er det mer enn tre år siden vi møtte første gang. Førseriebiler er kjørt i kundetester siden februar 2018, blant annet i Tyskland og Sveits.
I høst gikk Mercedes-Benz Trucks ut med at eActros skal bli kommersielt tilgjengelig i løpet av 2021.
Samtidig viste de frem en prototype som skal være «pretty close» til produksjonsversjonen. Uten å gå inn på detaljer, lovet den avtroppende sjefen, Stefan Buchner, rekkevidde og ytelser som overgår dagens testbiler.
LES OGSÅ: Daimler tar grep om ladeinfrastruktur
YrkesBil intervjuet i januar Jarle Viuls, konserndirektør for Bertel O. Steen Lastebil og Buss som importerer Mercedes-Benz lastebiler. Han kunne da ikke si når eActros kommer til Norge.
– Vi har per nå ikke fått bekreftet leveringer til Norge, hverken tidspunkt eller antall, så dette er det for tidlig å svare på, sa Viuls.
– Hvordan er interessen for elektriske lastebiler?
– Vi opplever en økende interesse, spesielt fra større selskaper innen nærdistribusjon.
– Hvor stor andel av eget salg i 2021 og årene fremover regner dere med blir elektrisk?
– Vi er fremdeles i en fase hvor elektriske lastebiler ikke er i ordinært salg fra oss, noe som betyr at dette er tall vi ikke har vurdert, sa Viuls.
Hydrogenbilen GenH2 Truck skal i kundetester i 2023, og det ble antydet start av serieproduksjon «i andre halvdel av inneværende tiår».
Det er altså mye på gang, men du trenger ikke holde pusten mens du venter.
Nylig meldte Mercedes-Benz Trucks at de holder på med kuldetesting av eActros og eEconic i Schwäbische Alb, som er en fortsettelse av Jurafjellene. Produsenten omtaler værforholdene som "freezing cold".
LES OGSÅ: Grønt lys for Daimler og Volvo
eActros skal som nevnt i serieproduksjon i år, mens den den elektriske versjonen av Econic, overraskende nok døpt eEconic, skal ut i kundetester i år og etter planen i serieproduksjon neste år.
Econic-modellene benyttes i all hovedsak som renovasjonsbil, og leveres blant annet med gassmotor i dag.
I alpeområdene møter elbilene snø, is og kulde både i "virkelig liv"-kjøring hos transportselskaper og i intensivtesting på bane. Her undersøkes det hvordan batterier, drivlinje og annen teknikk fungerer i møte med Kong Vinter.
Dessverre går ikke Daimler i dybden på hvilke forhold de kjører under eller konkret hva testene har vist, men produsenten gir selv godkjent-stempel etter vintertestingen. Da gjenstår det vel bare å høre hva kundene sier om et års tid.
Bildet under: Teknikerne følger spesielt med på batterienes og drivlinjenes oppførsel. Men ekstrem kulde ser det ikke ut til å ha vært - bekledningen tatt i betraktning. Foto: Daimler