-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Setter eActros og eEconic på vinterprøve
Mercedes-Benz har varslet at eActros skal i serieproduksjon i år og eEconic neste år. Nå settes de batterielektriske lastebilene på kuldeprøver.
![Vinteren i Schwäbische Alb, som er en fortsettelse av Jurafjellene, er kanskje ikke helt ulik den el-lastebilene kan møte på i Norge etter hvert. Foto: Daimler](https://image.yrkesbil.no/146835.webp?imageId=146835&width=960&height=496&format=jpg)
![eActros og eEconic<br><br>](https://image.yrkesbil.no/146856.webp?imageId=146856&width=960&height=1064&format=jpg)
eActros er det mer enn tre år siden vi møtte første gang. Førseriebiler er kjørt i kundetester siden februar 2018, blant annet i Tyskland og Sveits.
I høst gikk Mercedes-Benz Trucks ut med at eActros skal bli kommersielt tilgjengelig i løpet av 2021.
Samtidig viste de frem en prototype som skal være «pretty close» til produksjonsversjonen. Uten å gå inn på detaljer, lovet den avtroppende sjefen, Stefan Buchner, rekkevidde og ytelser som overgår dagens testbiler.
LES OGSÅ: Daimler tar grep om ladeinfrastruktur
YrkesBil intervjuet i januar Jarle Viuls, konserndirektør for Bertel O. Steen Lastebil og Buss som importerer Mercedes-Benz lastebiler. Han kunne da ikke si når eActros kommer til Norge.
– Vi har per nå ikke fått bekreftet leveringer til Norge, hverken tidspunkt eller antall, så dette er det for tidlig å svare på, sa Viuls.
– Hvordan er interessen for elektriske lastebiler?
– Vi opplever en økende interesse, spesielt fra større selskaper innen nærdistribusjon.
– Hvor stor andel av eget salg i 2021 og årene fremover regner dere med blir elektrisk?
– Vi er fremdeles i en fase hvor elektriske lastebiler ikke er i ordinært salg fra oss, noe som betyr at dette er tall vi ikke har vurdert, sa Viuls.
Hydrogenbilen GenH2 Truck skal i kundetester i 2023, og det ble antydet start av serieproduksjon «i andre halvdel av inneværende tiår».
Det er altså mye på gang, men du trenger ikke holde pusten mens du venter.
Nylig meldte Mercedes-Benz Trucks at de holder på med kuldetesting av eActros og eEconic i Schwäbische Alb, som er en fortsettelse av Jurafjellene. Produsenten omtaler værforholdene som "freezing cold".
LES OGSÅ: Grønt lys for Daimler og Volvo
eActros skal som nevnt i serieproduksjon i år, mens den den elektriske versjonen av Econic, overraskende nok døpt eEconic, skal ut i kundetester i år og etter planen i serieproduksjon neste år.
Econic-modellene benyttes i all hovedsak som renovasjonsbil, og leveres blant annet med gassmotor i dag.
I alpeområdene møter elbilene snø, is og kulde både i "virkelig liv"-kjøring hos transportselskaper og i intensivtesting på bane. Her undersøkes det hvordan batterier, drivlinje og annen teknikk fungerer i møte med Kong Vinter.
Dessverre går ikke Daimler i dybden på hvilke forhold de kjører under eller konkret hva testene har vist, men produsenten gir selv godkjent-stempel etter vintertestingen. Da gjenstår det vel bare å høre hva kundene sier om et års tid.
Bildet under: Teknikerne følger spesielt med på batterienes og drivlinjenes oppførsel. Men ekstrem kulde ser det ikke ut til å ha vært - bekledningen tatt i betraktning. Foto: Daimler