-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Setter eActros og eEconic på vinterprøve
Mercedes-Benz har varslet at eActros skal i serieproduksjon i år og eEconic neste år. Nå settes de batterielektriske lastebilene på kuldeprøver.


eActros er det mer enn tre år siden vi møtte første gang. Førseriebiler er kjørt i kundetester siden februar 2018, blant annet i Tyskland og Sveits.
I høst gikk Mercedes-Benz Trucks ut med at eActros skal bli kommersielt tilgjengelig i løpet av 2021.
Samtidig viste de frem en prototype som skal være «pretty close» til produksjonsversjonen. Uten å gå inn på detaljer, lovet den avtroppende sjefen, Stefan Buchner, rekkevidde og ytelser som overgår dagens testbiler.
LES OGSÅ: Daimler tar grep om ladeinfrastruktur
YrkesBil intervjuet i januar Jarle Viuls, konserndirektør for Bertel O. Steen Lastebil og Buss som importerer Mercedes-Benz lastebiler. Han kunne da ikke si når eActros kommer til Norge.
– Vi har per nå ikke fått bekreftet leveringer til Norge, hverken tidspunkt eller antall, så dette er det for tidlig å svare på, sa Viuls.
– Hvordan er interessen for elektriske lastebiler?
– Vi opplever en økende interesse, spesielt fra større selskaper innen nærdistribusjon.
– Hvor stor andel av eget salg i 2021 og årene fremover regner dere med blir elektrisk?
– Vi er fremdeles i en fase hvor elektriske lastebiler ikke er i ordinært salg fra oss, noe som betyr at dette er tall vi ikke har vurdert, sa Viuls.
Hydrogenbilen GenH2 Truck skal i kundetester i 2023, og det ble antydet start av serieproduksjon «i andre halvdel av inneværende tiår».
Det er altså mye på gang, men du trenger ikke holde pusten mens du venter.
Nylig meldte Mercedes-Benz Trucks at de holder på med kuldetesting av eActros og eEconic i Schwäbische Alb, som er en fortsettelse av Jurafjellene. Produsenten omtaler værforholdene som "freezing cold".
LES OGSÅ: Grønt lys for Daimler og Volvo
eActros skal som nevnt i serieproduksjon i år, mens den den elektriske versjonen av Econic, overraskende nok døpt eEconic, skal ut i kundetester i år og etter planen i serieproduksjon neste år.
Econic-modellene benyttes i all hovedsak som renovasjonsbil, og leveres blant annet med gassmotor i dag.
I alpeområdene møter elbilene snø, is og kulde både i "virkelig liv"-kjøring hos transportselskaper og i intensivtesting på bane. Her undersøkes det hvordan batterier, drivlinje og annen teknikk fungerer i møte med Kong Vinter.
Dessverre går ikke Daimler i dybden på hvilke forhold de kjører under eller konkret hva testene har vist, men produsenten gir selv godkjent-stempel etter vintertestingen. Da gjenstår det vel bare å høre hva kundene sier om et års tid.
Bildet under: Teknikerne følger spesielt med på batterienes og drivlinjenes oppførsel. Men ekstrem kulde ser det ikke ut til å ha vært - bekledningen tatt i betraktning. Foto: Daimler