-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Waymo starter frakt uten fører
Ikke før hadde Tesla satt i gang frakt med egen truck, så kommer Google med egen truck med eget system i egen jobb.

Etter mer enn 5 millioner selvkjørte kilometer på landeveien (og 5 milliarder på simulator), siden programmet startet opp i 2009, har Waymo overført systemet på store trucker og setter dem inn i fraktoppdrag til egne bedrifter i disse dager.
Det er først det siste året de store Waymo-riggene har vært å se på veien i Arizona og California. Men bare på testoppdrag. Nå skal de settes inn i nyttig arbeid.
Waymo er som kjent autonom-kjøring-armen til Alphabet – det som startet med et prosjekt som het Google-X. Selv om mange har kommet etter, blir nok Waymo fremdeles sett på som en av lederne i Autonom-feltet.
De forteller at det de har erfart etter at de dro i gang selvkjøringen på de store bilene er at programvaren deres reagerte omtrent som når en som hadde kjørt personbil i mange år skulle lære å kjøre tung lastebil.
LES OGSÅ: Selvkjørende svenske i USA
Prinsippene var akkurat de samme, men ikke-ubetydelige detaljer som bremsing, ratting og det å være obs på blindsoner stiller helt andre krav til programvaren i en truck.
Waymo peker på at deres system er svært fleksibelt, man bruker de samme sensorene som på minivanene, og programvaren er den samme, bortsett fra at det skrives en del andre algoritmer.
Men nå skal bilene altså over i et annet miljø: inn på fabrikkområder, manøvrere mot lasteramper, finne veien i havner og på terminaler.
LES OGSÅ: Mens vi venter på roboten
Bilene kommer selvfølgelig til å ha med sjåfører hele veien under disse første forsøkene. De skal både overvåke systemene og hjelpe til når programvaren kanskje må gi opp.
Den første jobben blir å levere gods til Googles store datasenter i Atlanta, Georgia som er en av de største logistikk-hubene i USA. Og også et logistikk-sentrum for Googels operasjoner.
LES OGSÅ: Volvo Trucks' viktigste USA-nyhet på 20 år
Truckene, som vi ser på bildene, er velkjente Peterbilt Klasse 8 rigger og det ser ut som de er utstyrt med de samme sensorene som de Chrysler Pacifica pick-up’ene vi har sett til nå.
Nå må ikke dette forsøket forveksles med Teslas nylige – der dreier det seg i første rekke om eldrift. Her dreier det seg utlukkende om Autonomi.
Men det kan umulig ta lang tid før Uber også er på denne banen med sitt Otto-program. Disse innsatsene pleier å følge hverandre svært tett.