-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Men hva med el-avgiftene?
Alle varebilprodusenter kommer nå eller snart med elektriske utgaver. Men det hjelper lite om det ikke skjer noe med de norske avgiftene.
El-bil er i utgangspunktet en såre enkel konstruksjon. Det man trenger er hyllevare fra en rekke underleverandører. Og ved å bruke litium-batterier økes rekkevidden.
Men slike batterier er dyre. Litium utvinnes i første rekke i Peru, delvis i Kongo, og i Kina - som er verdens største produsent. Nå har kineserne innført begrensninger på eksport av litium. De vet hvor verdifull den er.
Bilprodusentene mener det er et marked for moderne elektrisk drevne varebiler. Så bilene kommer – de første allerede i år. Man starter med de minste varebilene som trenger minst batterikapasitet. Men alt i 2014 har Volkswagen annonsert at de vil komme med en elbilversjon av Transporter.
Den første elektriske varebilen som kommer til Norge blir trolig Renault Kangoo Z.E. Bilen lanseres internasjonalt i tredje kvartal i år – og den norske importøren er meget interessert i modellen.
Problemet er at elektriske biler er dyrere enn konvensjonelle biler. For personbiler er dette i Norge løst ved at elbiler er fritatt for engangsavgift og moms. Dermed er elbilene konkurransedyktige på pris.
Dermed og derfor er Norge det landet i Europa med flest elektriske biler så langt. For bare i Norge er elbilen konkurransedyktig på pris. For varebiler derimot, er engangsavgiften mye lavere, og for næringsdrivende spiller momsen uansett ingen rolle.
Resultatet er at varebiler med elmotor eller dieselmotor koster omtrent det samme. Ergo mister kjøperne det absolutt kraftigste incentivet for å kjøpe elbil – prisfordelen.
Hva Renault Kangoo Z.E. kommer til å koste er ikke klart. Men Renault Norge er ikke i tvil om at skal bilen konkurrere, må det skje noe med avgiften.
De som har arbeidet med elektriske biler har hittil lagt hele sin sjel i personbiler. Få har satt varebiler på programmet. Men skal Norge få elvarebiler – må det komme et avgiftssystem på plass som gjør at elvarebilen i hvert fall ikke blir dyrere enn vanlige varebiler. Første da kan de muligens finne kjøpere.
I dag kan riktignok elvarebiler også bruke kollektivfeltene, parkere gratis på offentlige parkeringsplasser, og de slipper bompenger og årsavgift. Det finnes altså allerede en rekke brukerfordeler. Men uten endrede avgifter blir bilen dyrere i totalregnskapet – og når det gjelder varebiler er pris alfa og omega.