Tunge innslag på Automessen

Fra onsdag 7. februar til lørdag den 10. arrangeres Automessen på Lillestrøm. Vår store bilbransje-utstilling skal i stor grad konsentrere seg ytterligere om de tyngste.

Publisert

– Automessen skal dreie seg om alt som får en bil til å være bil, og alt det verktøyet som skal til for å få den til å leve som en bil, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Det er ABL som arrangerer årets messe, sammen med Norges Varemesse, og igjen viser frem alt som skal til for å holde Norge på hjul.

Ny konkurrent
Deler, tilbehør, verkstedutstyr, verktøy, rekruttering og opplæring av folk som jobber i bransjen – hele rekka skal presenteres.

– Det eneste vi ikke gjør er komplette biler, sier messegeneralen.

Det meste har selvfølgelig forbindelse med personbiler – det er jo der de store volumene er, men den tunge enden av kjøretøy-bildet blir stadig sterkere representert.

– Denne gangen vet jeg at det blir mange som viser deler og utstyr til tungt, sier Hansen.

– Og jeg har en følelse av at det vil dukke opp enda flere nå som de oppdager at en stor potensiell konkurrent – helt ny i dette markedet - MECA, vil presentere sin tungbilsatsing på denne messen, legger han til.

Bremsekontroll

Hansen lover at messen vil få et større mangfold enn tidligere, med flere leverandører å velg i.

– Vi er nå 140 utstillere og dette er en nyhet i seg selv. Men i tillegg til de rene utstillerne skal vi ha både aktiviteter og faglig påfyll, sier han.

Håkon Klingenberg, kjent fra blant annet «Kontrollert Bilverksted» og «Bilservice Konsult» skal ha ansvar for en rekke miniseminarer som kommer til å bli kjørt under hele utstillingstiden. I tillegg blir det et omfattende åpningsseminar pluss et eget seminar med vekt på tungt.

Dette er det fagfolkene i Norges Bilbransje Forbund som skal ta seg av – og de har også tidligere vist at dette er noe de kan.

– Men det blir en praktisk del også, fortsetter ABL-sjefen.

– Vi kommer til å fortsette diskusjonen om bremsekontroll, blant annet ved å vise bremsekontroll for tunge biler i praksis. Vi kommer til å få demonstrert hjulinnstilling, og et stadig hetere tema, kalibrering av dagens frontruter – de med sensorer og kameraer og følere over hele horisonten – vil også bli vist oppmerksomhet. Sammen med blant annet moderne diagnose-systemer, sier Hansen.

Nye PKK-forskrifter
Dessuten minner han oss på at det jo er et visst håp om at vi vet litt mer om de nye PKK-forskriftene når vi er ferdig med januar.

– Akkurat nå vet vi jo ingenting. Likevel står det fremdeles fast at de nye forskriftene skal implementeres den 1. mai, så jeg vil da håpe de blir klare til da, slik at vi kan få bidratt sterk til å formidle det nye regelverket på Automessen, sier Hansen.

– Vi er kjent med at det arbeides med forskriften i departementet og vi venter i spenning på utfallet. Vi har avsatt tid i programmet under både åpningsseminaret på onsdag og Tungbilkonferansen på torsdag til eventuelt denne nyheten. Statsråd Kjetil Solvik Olsen kommer på Tungbilkonferansen og da blir det mulighet for å stille spørsmålet direkte til han om det ikke er kommet noe, legger Hansen til.

Det er Norges Varemesse som håndterer det tekniske, web-adressen er www.automessen.no og åpningstidene vil være 10-18 onsdag og fredag. Torsdag til klokken 21.00, med spesiell invitasjon til de som ikke har anledning til å besøke messen på dagtid.

– Vi tenker her spesielt på mekanikere av tunge og lette kjøretøy i Oslo og omegn. Torsdag kveld blir det arrangert "Mekaniker Kveld", med Jan Erik Larssen «bak rattet». Han har med seg André Villa, Norges fremste freestyle motorcrossutøver som har deltatt på toppnivå både i VM, Red bull X-Fighters og X-Games, forklarer Hansen.

Lørdag er det åpent fra 10 til 17.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Program for Tungbilkonferansen torsdag 8. februar:

Status fra Norges Lastebileier-Forbund: Hva opptar norske lastebileiere for tiden og hvilke forventninger har de til bilbransjen?

Fagsjef teknikk Dag Nordvik, NLF

Norsk nyttetransport i et Zero-perspektiv: «Visjon og realisme».

Fagansvarlig transport Kari Asheim, Zero

Ny teknologi: I hvilken grad er teknologiutviklingen i stand til å møte visjonen fra forrige foredragsholder?

Adm dir Frode Neteland, Norsk Scania AS og markedsdirektør Jon Eystein Lund, MAN

Statens vegvesens erfaringer fra utekontroll, og ny PKK-forskrift: Hvordan gjennomføres dagens utekontroller på tungbil?

Arnfinn Eriksen, Staten Vegvesen

«Opplevelsessenter» for tungbilkunden: «One stop shop» for bil, bileier og sjåfør. Volmax har erfaring fra sitt anlegg på Borgeskogen.

Konsernsjef Grant Larsen, Volmax

MAN bygger nytt anlegg – intern logistikk i fokus: Hva vektlegger den tyske produsenten MAN når de planlegger et nytt tungbilanlegg?

Network Development Manager, Mari Laurhammer, MAN

MECA: Hva med tungbil? En tradisjonell aktør for lette tenker tungt

Adm dir Torhild Barlaup, MECA

Oppsummering og avslutning

Knut Martin Breivik, NBF og Arild Hansen, ABL

Powered by Labrador CMS