-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Elbiler på el-vei
Nå har Sveriges (verdens?) første almene el-vei åpnet. Et stort skritt på veien mot fossilfri landveitransport sier initiativtakerne.
Er du ekstremt følsom vil du kanskje merke at hårene på underarmen reiser seg når du kjører på vei nr. 893 litt syd for Arlanda flyplass.
Strekningen mellom Arlanda fraktterminal og Rosersberg logistikkområde er cirka 10 km. Av dem er nå 2 km elektrifisert for å vise hva en el-vei kan få til.
Poenget med innsatsen er å konstruere infrastruktur der elbiler kan lade batteriene mens de kjører. Forsøket har mye offentlig støtte, men det er også en rekke private interessenter bak initiativet. Vattenfall er en av de store og kjente.
Pussig nok er imidlertid ingen av de svenske lastebilfabrikkene med på dette forsøket, den første bilen som er spesialbygget for trafikk her er faktisk en DAF.
Det hele fungerer ved at en skinne i veibanen via en bevegelig strømavtaker under bilen, fyller på batteriene i bilen. Armen føler hvor skinnen er, og så lenge bilen er over skinnen er det kontakt. Det blir påstått at denne formen for konduktiv teknikk er så effektiv at den burde være kommersielt brukbar.
Det blir fortalt at det ikke tar mer enn en time å legge ned en kilometer skinne i en vanlig vei. Den er delt opp i korte avsnitt slik at det er bare strøm i det ene avsnittet så lenge det er en bil med strømavtaker over den. Og skinnen beregner selv hele tiden hvor mye strøm bilen skal bli tilført.
En av de store fordelene, sies det også, er at denne type strømavtaker er så enkel at den kan bygges inn på alle kjøretøy, også små personbiler.