-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Noen glimt av fremtiden
Både Volvo og MAN hadde med seg litt fremtid til messen på Lillestrøm. Men Scania venter nok med sin noen dager til.
Til Transportmessen på Lillestrøm hadde Volvo hentet hjem VERA, den autonome trekkvognen som ikke bare er, men også ser ut som, ganske fremtid.
MANs TGM 26.360 måtte man derimot se på minst to ganger før man oppdaget at dette var en fremtidsstudie av en batterielektrisk, tung lastebil.
Mens VERA vel er på vei hjem til Göteborg er vel MANen akkurat nå på vei til Södertälje, der den skal delta på Tratons Innovasjonsarrangement senere i uken.
Og der kan vi vel regne med at også denne vil bli vist frem - Scanias nye hytteløse, selvkjørende anleggsbil.
AXL heter den, og i mitt hode er det mest utrolige at bare et kjapt blikk, uten å ha lest ett ord, var nok til å forstå at dette dreide seg om en Scania.
Der skal jeg si designerne har kontroll på fasade-uttrykket.
Dette er ikke Scanias første forsøk på robotkjørte biler, men til nå har de vært utstyrt med hytte for at det skal være plass til et menneske som kan overta hvis ting går galt.
Ting har åpenbart ikke gått så galt, for her er det ikke plass til noen.
Nå er riktignok ikke beskrivelsen helt klart med hensyn til hvor selvkjørende den er. Noen av formuleringene i pressemeldingen (vi får vel vite mer onsdag) kan tyde på at denne også kan fjernstyres.
Det presiseres at også AXL er bygget opp med Scanias modultankegang i bånn, og at den ikke er mer avant garde enn at den bruker en konvensjonell forbrenningsmotor. Riktignok med biodrivstoff.
Det er åpenbart at å fjerne hytta gir større lastekapasitet på ellers identiske yttermål, men i dette tilfelle har ikke Scania snakket noe om størrelse og vekt eller liknende bagateller.
Dette er en fremtidsstudie og svenskene er såpass ydmyke at de sier at selv om utviklingen av selvkjørende biler har tatt kjempesteg de siste årene er det lenge til de har alle svarene.
LES OGSÅ: Skepsis til selvkjørende
Og for de av dere som syns robotenes inntog er litt for rask – det går tydelig frem av både foto og video at lastingen fremdeles skal foregå ved hjelp av mennesker.