Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Trucks på Transport & Logistikk 2019
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Starter salget av elektriske lastebiler i Norge

Volvo Trucks går snart i gang med salg av elektriske lastebiler inntil 26 tonn. Men de har også mye annet "snacks" på standen i Lillestrøm.

Publisert

– Dette er en milepæl for industrien, og vil på sikt kunne bidra sterkt til reduksjon av lokal forurensing, sier Karstein Ahlin, fungerende administrerende direktør for Volvo Norge, i en pressemelding.

På årets Transport- og logistikkmesse i Lillestrøm viser importøren fram en FL Electric distribusjonsbil, som er en av flere modeller som blir mulig å bestille i løpet av siste kvartal 2019.

– Volvo har gjennom mange år jobbet systematisk med fokus på alternative drivlinjer, og vi bygger nå opp for salg i stor skala, sier Ahlin, derfor vil det være et begrenset antall biler tilgjengelig i oppstarten.

Både i Norge og Europa er det betydelig fokus på næringens utslipp, og de ble ikke mindre etter at EU sitt nye CO2-regelverk trådte i kraft. Innen 2025 må produsentene redusere sitt totale CO2-avtrykk med 15 prosent sammenlignet med 2019-nivå. Dette er ikke mulig uten å ha alternative drivlinjer som en del av porteføljen.

LES OGSÅ: Disse elektriske lastebilene kommer i 2019

Kan redusere køene inn til storbyene
At elektriske biler reduserer CO2 er ingen stor nyhet, men det er flere fordeler, hevder Ahlin.

– Elektriske lastebiler reduserer ikke bare CO2-utslippene, de vil også bidra til redusert støy og ikke minst mulighet for å redusere køer i storbyene, sier Ahlin.

Han fremhever at en elektrisk lastebil åpner opp for nye tider på døgnet hvor en kan gjennomføre transportoppdrag i nærområdene og lokalmiljøene. En distribusjonsbil vil for eksempel produsere svært lite støy, og dermed åpner det opp for nattlevering, uten at dette forstyrrer nattesøvnen til folk.

Vil ha myndighetene på banen
Volvo og de øvrige lastebilprodusentene har allerede gjort mye for å redusere utslipp. Fra 1999 og fram til 2009, er utslippene 100 ganger lavere, og ser vi på de siste års utvikling, er dagens Euro 6 -motor seks ganger renere enn forrige generasjon Euro 5. NOX-utslippet er så godt som borte.

– Dette er en viktig utvikling i Norsk transportnæring. Samtidig vil jeg rette en finger i retning av myndighetene, for skal dette produktet få sin rettmessige plass i samfunnet, må det på plass infrastruktur og støtteordninger, slik at vi får fart på markedet. Og dette gjelder både for elektriske og gassbiler, påpeker han. Dette er en utvikling produsenter og transportnæringen ikke kan ta ansvar for på toppen av å produsere og utvikle renere biler, sier Bjørn Inge Haugan, kommunikasjons- og markedsdirektør i Volvo Norge.

Flere nyheter
Volvo Trucks og Renault Trucks, som begge selges av Volvo Norge AS, har dessuten flere spennende biler og konsepter på standen sin.

Når det gjelder Volvo spesielt er det FH 500 I-Save som er den store nyheten. Produsenten skryter av «mer kraft og mindre forbruk». En velvoksen FH med ny XXL-hytte blir også et trekkplaster.

Tjenestenyheter som Volvo Connect, og nøkkelferdigkonseptene Pro og Pro+ vies naturliggvis oppmerksomhet.

Elbuss med pantograflading finner du også, samtidig som flytende biogass blir også et viktig stikkord og du finner en råtøff FMX som Maur har bygget.

Autonome kjøretøy opptar mange – men når får vi se det i det virkelige liv? Volvo skal vise sin førerløse og hytteløse autonome trekkvogn, Vera, og kanskje har de en spådom om når den kommer på en vei nær deg.

I tillegg blir det selvsagt fokus på en rekke produkter og tjenester, og konseptet «Nøkkelferdige biler» som Volvo har kjørt på en stund i Sverige skal lanseres som en nyhet i Norge. På servicemarked lover Volvo ikke mindre enn tre spennende nyheter, men de får vi ikke omtale her, for de skal først avsløres på standen deres.

Hos den franske søsteren Renault Trucks vil standen favne alt fra varebiler, med nye elektriske Master ZE som nå kan bestilles med levering i november, opp til de ordentlig tunge.

Du får også se en Renault tømmerbil, den første i sitt slag i Norge, og en tøff anleggsbil av typen K520 6x6 med camo-lakk, og for ikke å glemme trekkvogna med integrert Weber-grill på uteområdet.

Volvos biler

Inne:

1. Vera

2. FL Wlectric distribusjon

3. FH 500 6x2 I-save trekkvogn

4. FH16 750 6x4 XXL trekkvogn

5. FMX 540 6x4 «black defence»

6. FM 330 4x2 Bussbygg distribusjon

7. FH 460 6x4 LNG JOAB krokløft

Ute:

1. FH 460 6x2 I-save pusher med showhenger

2. FH16 750 8(+2)x4 FH25 NOMEK tungtrekker med maskinsemi

3. Nøkkelferdig FH 540 6x4 krokløft JOAB)

4. Nøkkelferdig FH 540 8x4 Zetterbergs tippbil

5. Nøkkelferdig FH 500 6x2 I-save fabrikk trekkvogn

Renaults biler

Ute:

Grillbilen/Trekkvogn T High 520

Anleggstrekkeren- C520 6x4

Inne:

Jubileumstrekkeren T High 520

Dumper- K520 6x6

Tømmerbilen- C5206x4

Skapbil D7,5 4X2

Master ZE van

Powered by Labrador CMS