-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Verdens lengste non-stop buss
Proterra bygger tunge biler med nullutslipp og har kontorer i Silicon Valley. Nå har de satt ny rekord.
1.772 km. på en lading! Men alle som vet litt om bensintanker og/eller batterier vet at rekkevidde i veldig stor grad er snakk om kapasitet på tank eller batteri.
Med en bensintank på 500 liter burde det være greit å kjøre Norge opp og ned. Og med en del tonn batterier behøver ikke 1.772 km. være så veldig avansert heller.
I dette tilfellet kan man imidlertid også spore tekniske fremskritt, og da begynner det å bli interessant.
Non-stop på en lading begynte å samle overskrifter da en gruppe studenter fra Høyskolen i Offenbach klarte 1.000 miles grensen.
Det var med «Schuckspecht E» - en liten, lett strømlinjet enseter som var bygget rett ut fra studentenes erfaring med Shell Eco Maraton-biler.
Veier 46 ganger mer
Så kommer Proterra med sin bussutgave av Catalyst E2-plattformen og kjører 415 km. i 2015. For ett år siden slo de sin egen bestenotering. Da klarte de 603 miles, eller 970 km. Hvorpå de altså har tatt verdensrekorden nå, med 1101,2 miles. Det vil si 1.772 km.
Og det med et kjøretøy som ikke er i nærheten av å ha Schuckspechter E sine aerodynamiske fordeler, og som veier 46 ganger mer. (Men den nye rekordholderen har heldigvis et greiere navn!)
Det som setter det hele i perspektiv er at nå var bussen utstyrt med batterier på 660 kWh, forrige gang var de på 440 kWh og på det første forsøket nøyde de seg med 257.
Med litt kalkulatorhjelp finner vi da ut at mens første forsøk tilsvarte et forbruk på 1,62 km/kWh, og det andre lå på 2,2 klarte rekordbussen hele 2,69 km/kWh/. Eller, hvis vi snur det på hoder: 5,6 kWh pr. mil.
Over 400 solgt
At en el-Up har et oppgitt forbruk på bare 1,17 kWh/mil kan selvfølgelig forklares med størrelse og vekt, så husk på at her har vi en fullt brukbar 12 meters buss.
Proterra, som forresten brukte Navistars prøvebane da de satt rekorden, oppgir at i vanlig kjøring lover de en rekkevidde på 310 – 560 km.
Mer enn 400 slike kjøretøy er foreløpig solgt til 42 forskjellige operatører, mange av dem offentlige, i 20 stater, og nå skal den inn i et Nevada-program for å jobbe frem ideer om grønn, autonom kollektiv nærtransport.