-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

e-Deliver 5: Ny prispresser fra Maxus
Med design som skiller seg ut, tekniske spesifikasjoner som på papiret ser lovende ut og en fordelaktig pris, kan dette bli en brysom konkurrent i varebilmarkedet.
Ikke før hadde vi rukket å fordøye nyheten fra Maxus om at pickupen e Terron 9 nå er rett rundt hjørnet, før importøren følger opp med at den nye kassebilen e-Deliver 5.
Da vi så e-Deliver 5 for første gang på IAA Transportation i Hannover sist høst, var det gøy å konstatere at designen fra konseptskissene i stor grad var beholdt i produksjonsversjonen.
Designuttrykk som skiller seg ut kan bli godt mottatt i varebilmarkedet, bare spør Volkswagen om ID. Buzz Cargo for eksempel - selv om det tilfellet også handler om heritage og slike ting.


Men utseende og sjarm alene selger ingen varebil.
I dette markedet er det de harde fakta som teller mest, så la oss ta en titt på noen av spesifikasjonene.
Opptil 1,2 tonn nyttelast
e-Deliver 5 har 3 seter og er tilgjengelig med to vareromsvolum: 6,6 eller 7,7 m³.
Nyttelasten skal være på opptil 1,2 tonn, ifølge importøren – som hevder bilen med det er best i sin klasse.
Naturlige konkurrenter å sammenligne med er for eksempel Toyota Proace EV, som oppgir inntil 847 kilo nyttelast og maksimalt 6,6 m³ vareromsvolum.
Peugeot e-Expert, som teknisk skal være er samme bil som Toyotaen, skilter med opptil 926 kilo nyttelast.
Volkswagen e-Transporter tilbyr opptil 1.047 kilo nyttelast og vareromsvolum inntil 6,8 m³, mens Ford e-Transit Custom som er bygget over samme lest oppgir inntil 1.060 kilo nyttelast og lasterom opptil 9,0 m³ i L2H2-variant.
Volkswagen-importøren opplyser til YrkesBil, etter at artikkelen ble publisert, at også e-Transporter vil tilbys med opptil 9,0 m³ vareromsvolum i L2H2-variant som kommer senere i år. Foreløpig er denne varianten ikke omtalt på importørens nettsider, men de lover at informasjon om denne kommer senere.
e-Deliver 5 har en hengervekt på opptil 1.500 kilo, mens tilsvarende for e-Transporter og e-Transit Custom er 2.300 kilo. Toyota og Stellantis-merkene oppgir maksimalt 1.000 kilo tilhengervekt på sine elvarebiler i dette segmentet.
e-Deliver 5 måler 4.800 mm i lengde, 1.874 mm i bredde og 1.960 mm i høyde.
Karosseriet har en innvendig bredde på 1.250 mm mellom hjulkassene, som gir plass til europaller og annen standardlast.
Fremdriften skjer ved hjelp av en 163 hestekrefters elmotor.
En ulempe (i noens øyne), sammenlignet med for eksempel ID. Buzz Cargo, e-Transporter og e-Transit Custom, er nok at e-Deliver 5 ikke leveres med firehjulsdrift.
Men om kunden trenger slikt har Maxus den noe større e-Deliver 7 å tilby med firehjulsdrift.
Størrelsesmessig plasserer e-Deliver 5 seg mellom dagens e-Deliver 3 og e-Deliver 7, og er utviklet fra bunnen av som elbil. Maxus tilbyr nå elvarebiler med vareromsvolum fra 4,8 til 20 m³.

335 km rekkevidde
e-Deliver 5 er utstyrt med et 64 kWh batteri og tilbyr en rekkevidde på opptil 335 km (WLTP kombinert), noe som på papiret er på linje med de nevnte konkurrentene.
Modellen støtter hurtiglading (DC) opptil 70 kW, som i teorien skal gir 80 % lading på 45 minutter, og hjemmelading (AC) opptil 11 kW for overnattslading.
e-Deliver 5 er for øvrig første Maxus-modell bygget på det produsenten omtaler som MILA-plattformen (Modular Intelligent Lightweight Architecture).

Presser prisen
Importøren opplyser at Maxus e-Deliver 5 vil ha en startpris fra 422.000 kroner eksklusive mva. og avgift.
Det kan være en pris som vil holde noen av konkurrentene våkne om natten.
Til sammenligning koster en ID. Buzz Cargo fra 574.640 kroner, riktig nok oppgitt inkludert reg. avgiften og vrakpanten på 2.400 kroner - men eks. mva.
e-Transporter starter på 586.800 kroner inkl. registreringsavgift og eks. mva.
e-Transit Custom starter på 537.680 kroner inkl. registreringsavgift og eks. mva.
Peugeot e-Expert starter på 506.900 kroner inkl. registreringsavgift og eks. mva.
Toyota Proace EV starter på 531.920 kroner inkl. frakt-, leverings- og reg. omkostninger og eks. mva.
Magne Aas Karlsen, ansvarlig for Maxus Norge, opplyser at leveringene av Maxus e-Deliver 5 starter straks:
- Vi får biler til Norge i løpet av 2 uker og
fortløpende fremover, forteller han til YrkesBil.

Euro NCAP Platinum
e-Deliver 5 er tildelt Platinum-rangering, som er den høyeste oppnåelsen, i varebilsertifiseringen av Euro NCAP.
Maxus skryter blant annet av robust karosseristruktur og avanserte førerassistansesystemer.
Innvendig leveres e-Deliver 5 med tre sitteplasser og en justerbar førerstol med armlene og setevarme.
Den 12,3-tommers berøringsskjermen støtter både trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
- Grønn varetransport er fremtiden, og Maxus e-Deliver 5 er svaret på mange norske bedrifters behov for en praktisk, elektrisk varebil – uten å ofre kapasitet, rekkevidde eller komfort, sier Magne Aas Karlsen.
- Vi ser en stadig økende etterspørsel etter elektriske varebiler i Norge. Med e-Deliver 5 setter vi en ny standard i mellomklassen – både når det gjelder sikkerhet, lastekapasitet og totaløkonomi. Dette er en bil vi tror vil treffe bredt, sier Karlsen videre.
** Rettelogg: Korrekt tilhengervekt for Volkswagen e-Transporter er 2.300 kilo. Ved en inkurie skrev vi først 1.300 kilo. Feilen ble rettet 11. juni kl. 16.45. **
LES OGSÅ:
-
Pickupsalget ned – Ford opp
-
Nå kommer Maxus eTerron 9 til Norge
-
Tilbyr garanti på syv år og ubegrenset kjørelengde
-
Maxus-importøren med nytt grep for å selge ut lagerbilene
-
Fem stjerner til Maxus' nye pickup
-
Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»
-
– Maxus bør være et topp fem varebilmerke i Norge innen veldig kort tid
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
Maxus e-Deliver 7: Litt mer konkret om levering
-
Maxus e-Deliver 7: Hevder dette blir første elvarebil med firehjulsdrift