-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»
– Når myndighetene ikke gjør nok for å fremme elektriske varebiler, tar vi ansvar. Grønne kampanjedager er vår måte å vise at skiftet til nullutslipp også er mulig i næringstransport, sier Mathias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.
«I 2025 skal alle nye biler i Norge være nullutslippsbiler, men de elektriske varebilene har blitt sviktet av myndighetene».
Slik åpner en pressemelding fra Maxus Norge, som er en del av RSA-konsernet.
Importøren mener myndighetenes «svikt» mot varebilene har ført til en nedgang i salget, og påpeker at så langt i år utgjør elektriske varebiler (opptil 3 500 kilo totalvekt) drøyt 28 prosent av nybilmarkedet.
Det er en nedgang fra samme periode i fjor, da elektriske varebiler utgjorde drøyt 32 prosent av totalmarkedet for nyregistrerte varebiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Nylig publiserte Statens vegvesen og Miljødirektoratet sammen en rapport, der de tar til orde for å styrke insentivene for raskere å øke andelen elektriske varebiler.
– Tar ansvar
Maxus, som i Norge utelukkende tilbyr elektriske varebiler, og som etter hvert har fått et bredt utvalg inkludert pickup, plan- og skapbiler, nå også modeller med firehjusdrift, skriver at de mener «det ikke finnes noen grunn til å velge annet enn elektrisk».
I dagligvaremarkedet er vi vant med at noen kjeder «tar ansvar» når de mener myndighetene svikter kundene deres, for eksempel ved å kutte momsen på frukt og grønt i en tidsbegrenset periode.
Muligens er det her inspirasjonen kommer fra, når Maxus nå går ut med budskapet om at «for å fremme en grønnere transportsektor tilbyr Maxus nå betydelige miljørabatter på hele sitt sortiment av elektriske varebiler».
– Når myndighetene ikke gjør nok for å fremme elektriske varebiler, tar vi ansvar. Grønne kampanjedager er vår måte å vise at skiftet til nullutslipp også er mulig i næringstransport, sier Mathias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.
I Nasjonal Transportplan satte myndighetene krav om at alle nye personbiler og lette varebiler (egenvekt under 1785 kilo) skulle være elektriske i løpet av 2025.
Målet for personbiler nærmer seg oppfylt, mens andelen nye elektriske varebiler er på 28 prosent.
– Finnes ingen unnskyldninger
Til tross for at overgangen til nullutslippskjøretøy i varebilsektoren er avgjørende for å nå Norges klimamål, har flere av de økonomiske insentivene for elektriske varebiler blitt fjernet de siste årene.
– Enova-støtten på opptil 50.000 kr, som tidligere bidro til å gjøre elektriske varebiler mer konkurransedyktige, ble fjernet i fjor sommer. Andre fordeler som adgang til kollektivfeltet har blitt kraftig begrenset. Dette gjør det vanskeligere for næringsdrivende å velge grønn transport, selv om det nettopp er denne typen tiltak som bidrar til raskere utskifting av fossile kjøretøy, sier Ottersen.
– Elektriske varebiler er ikke bare et grønt valg, det er et effektivt og kostnadsbesparende valg, sier Ottersen, og legger til at de mener næringstransport-sektoren er oversett av myndighetene.
– Tidligere har det vært en oppfatning om at det ikke finnes elektriske varebiler som dekker alle segmenter, fortsetter Ottersen.
– Dette stemmer ikke lenger. Maxus tilbyr nå et komplett utvalg – fra små varebiler til store modeller med vareromsvolum fra 2,2 til 20 m³. Vi lanserer også den nye e-Deliver 7 med firehjulstrekk, som fyller et viktig tomrom i markedet. Det finnes ingen unnskyldning til å ikke velge elektrisk.
Kampanje ut året
Under Grønne kampanjedager som varer til og med nyttårsaften i inneværende år tilbyr Maxus det de hevder skal være «gunstige låne- og leasingkampanjer».
Blant annet lokkes det med «leasingavtale med 0 kroner i startleie og lave månedssummer», eller «finansiering med store miljørabatter på våre elektriske varebiler med en gunstig miljørente på kun 0,99 %».