-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»
– Når myndighetene ikke gjør nok for å fremme elektriske varebiler, tar vi ansvar. Grønne kampanjedager er vår måte å vise at skiftet til nullutslipp også er mulig i næringstransport, sier Mathias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.
«I 2025 skal alle nye biler i Norge være nullutslippsbiler, men de elektriske varebilene har blitt sviktet av myndighetene».
Slik åpner en pressemelding fra Maxus Norge, som er en del av RSA-konsernet.
Importøren mener myndighetenes «svikt» mot varebilene har ført til en nedgang i salget, og påpeker at så langt i år utgjør elektriske varebiler (opptil 3 500 kilo totalvekt) drøyt 28 prosent av nybilmarkedet.
Det er en nedgang fra samme periode i fjor, da elektriske varebiler utgjorde drøyt 32 prosent av totalmarkedet for nyregistrerte varebiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Nylig publiserte Statens vegvesen og Miljødirektoratet sammen en rapport, der de tar til orde for å styrke insentivene for raskere å øke andelen elektriske varebiler.
– Tar ansvar
Maxus, som i Norge utelukkende tilbyr elektriske varebiler, og som etter hvert har fått et bredt utvalg inkludert pickup, plan- og skapbiler, nå også modeller med firehjusdrift, skriver at de mener «det ikke finnes noen grunn til å velge annet enn elektrisk».
I dagligvaremarkedet er vi vant med at noen kjeder «tar ansvar» når de mener myndighetene svikter kundene deres, for eksempel ved å kutte momsen på frukt og grønt i en tidsbegrenset periode.
Muligens er det her inspirasjonen kommer fra, når Maxus nå går ut med budskapet om at «for å fremme en grønnere transportsektor tilbyr Maxus nå betydelige miljørabatter på hele sitt sortiment av elektriske varebiler».
– Når myndighetene ikke gjør nok for å fremme elektriske varebiler, tar vi ansvar. Grønne kampanjedager er vår måte å vise at skiftet til nullutslipp også er mulig i næringstransport, sier Mathias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.
I Nasjonal Transportplan satte myndighetene krav om at alle nye personbiler og lette varebiler (egenvekt under 1785 kilo) skulle være elektriske i løpet av 2025.
Målet for personbiler nærmer seg oppfylt, mens andelen nye elektriske varebiler er på 28 prosent.
– Finnes ingen unnskyldninger
Til tross for at overgangen til nullutslippskjøretøy i varebilsektoren er avgjørende for å nå Norges klimamål, har flere av de økonomiske insentivene for elektriske varebiler blitt fjernet de siste årene.
– Enova-støtten på opptil 50.000 kr, som tidligere bidro til å gjøre elektriske varebiler mer konkurransedyktige, ble fjernet i fjor sommer. Andre fordeler som adgang til kollektivfeltet har blitt kraftig begrenset. Dette gjør det vanskeligere for næringsdrivende å velge grønn transport, selv om det nettopp er denne typen tiltak som bidrar til raskere utskifting av fossile kjøretøy, sier Ottersen.
– Elektriske varebiler er ikke bare et grønt valg, det er et effektivt og kostnadsbesparende valg, sier Ottersen, og legger til at de mener næringstransport-sektoren er oversett av myndighetene.
– Tidligere har det vært en oppfatning om at det ikke finnes elektriske varebiler som dekker alle segmenter, fortsetter Ottersen.
– Dette stemmer ikke lenger. Maxus tilbyr nå et komplett utvalg – fra små varebiler til store modeller med vareromsvolum fra 2,2 til 20 m³. Vi lanserer også den nye e-Deliver 7 med firehjulstrekk, som fyller et viktig tomrom i markedet. Det finnes ingen unnskyldning til å ikke velge elektrisk.
Kampanje ut året
Under Grønne kampanjedager som varer til og med nyttårsaften i inneværende år tilbyr Maxus det de hevder skal være «gunstige låne- og leasingkampanjer».
Blant annet lokkes det med «leasingavtale med 0 kroner i startleie og lave månedssummer», eller «finansiering med store miljørabatter på våre elektriske varebiler med en gunstig miljørente på kun 0,99 %».
LES OGSÅ:
-
Fem stjerner til Maxus' nye pickup
-
– Maxus bør være et topp fem varebilmerke i Norge innen veldig kort tid
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
Maxus e-Deliver 7: Litt mer konkret om levering
-
Maxus e-Deliver 7: Hevder dette blir første elvarebil med firehjulsdrift