-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
Er du i tvil? Svaret er: reis til Hannover. Foruten mulighet til å prøvekjøre elsk-hat-objektet Tesla Semi, eller dens kinesiske make Windrose, får du et unikt innblikk i fremtidens transportbransje. Både det som skal skje i morgen, og i overmorgen. Kanskje. (For ikke alt som vises på IAA vil bli noe av - men det er jo også litt av moroa).
Årets happening i nyttekjøretøynæringen i Europa, ja muligens i verden, den store høstutstillingen IAA Transportation i Hannover, nærmer seg med stormskritt.
Tirsdag 17. september åpner portene for de store massene, og festen skal holdes gående fra morgen til kveld frem til 22. september.
Pressen slipper inn allerede fra mandag 16. september, og i kjent stil skal Daimler Truck arrangere sitt «kvelden før kvelden»-arrangement søndag kveld den 15. september.
Stjerneshow
Her vil mest sannsynlig Karin Rådström personlig lede showet, enn så lenge som sjef for Mercedes-Benz Trucks i Europa – og fra 1. oktober tar hun over roret for hele den digre Daimler Truck-familien.
Mercedes-Benz eActros 600 vil sannsynligvis være showets store stjerne, men en og annen overraskelsespresang må vi også formode kommer – selv om det altså ennå bare er «kvelden før kvelden».
YrkesBil vil selvsagt være til stede i Hannover, og behørig rapportere fra første stund.
VW-vorspiel
Vi tar også sikte på å svinge innom et annet vorspiel på søndagen, nemlig hos Volkswagen Nutzfahrzeuge.
Her vil nye Transporter etter alle solemerker spille hovedrollen. Ny Crafter er også ventet. Så blir det spennende å se hva mer de har å by på.
Om du er i tvil:
IAA Transportation i Hannover er stedet å være.
I alle fall om du vil ha et glimt med egne øyne inn i den store glasskulen der alle de viktigste aktørene som jobber med noe innen veitransport – fra jekkestropper via varebiler, lastebiler, påbygg og tilhengere, til high tech software, flåtestyring, lading, selvkjøringsteknologi, forskning og utvikling – kappes i å fortelle om alt det spennende som skal skje i bransjen fremover.
Du må tåle å høre noen utvannede begreper som sustainability og holistic approach litt flere ganger enn du orker å telle, men vår påstand er at det vil være verdt å ta turen likevel.
Omfattende prøvekjørings-muligheter
Ikke minst fordi årets messe byr på mer omfattende muligheter for testkjøring av nye varebiler og lastebiler enn vi kan huske fra tidligere år.
Og du må jo ikke prøve Tesla Semi om du ikke vil. Men du kan.
– Hos IAA Transportation er fremtiden allerede til stede, og under testkjøringene kan besøkende oppleve hvor avansert bransjen er blitt. Det er tydelig at bransjen har gjort hjemmeleksen sin. Nå må den nødvendige ladeinfrastrukturen også bli etablert, understreker Jürgen Mindel, administrerende direktør for IAA-arrangøren VDA.
Her har arrangøren listet opp kjøretøy tilgjengelig for prøvekjøring:
Aurobay presenterer i et lett batterielektrisk nyttekjøretøy sin Power Delivery Unit, en «banebrytende ladeløsning ombord for batterielektriske nyttekjøretøyer (BEV)». Teknologien skal øke rekkevidden og nyttelasten betydelig.
Bosch viser frem sin Demo Truck for Connected Services, en middels tung lastebil utstyrt med E2E Connectivity-løsningen. Dette muliggjør datadrevne tjenester som Cloud Diagnostics og Predictive Diagnostics, og øker dermed kjøretøyets effektivitet og tilgjengelighet. Kjøretøyet drives av en dieselmotor med høy ytelse, heter det.
DAF utvider sitt utvalg av elektriske nyttekjøretøyer med XB 190 FA (4x2) og XD 350 FT (4x2). Begge kjøretøyene tilbyr en rekkevidde på opptil 400 km og er designet for by- og interurban bruk.
Designwerk, en sveitsisk e-mobilitetsspesialist for tunge nyttekjøretøyer (som Volvo Group eier 60 prosent av), som vi ikke er helt ukjent med i Norge (blant annet Litra kjører Designwerk), presenterer sin nye batterielektriske Lowliner. Dette er «den første elektriske trekkvognen for volumtransport med et LFP batterisystem», påstår de.
Ford tilbyr kjøring av V710 E-Transit Custom 320 L1 og V363 E-Transit 350 L2, to helelektriske varebiler.
Hyliko, som vi blant annet kjenner fra Toyota-samarbeid, presenterer Hy T44 First Edition 4x2, en trekkvogn med hydrogenelektrisk hybriddrift.
Iveco tilbyr kjøring med totalt 13 kjøretøyer med ulike drivlinjekonsepter. Deriblant det nye elektriske lette nyttekjøretøyet utviklet i samarbeid med Hyundai og det nye S-eWay-chassiset.
MAN tilbyr prøvekjøring av blant annet TGX 18.449 4x2 BEV og TGX 28.580 6x2=2 med hydrogenforbrenningsmotor (H2 ICE).
Maxus presenterer eDeliver 5 og eDeliver 7, to elektriske nyttekjøretøyer.
Phinia tilbyr kjøring av et demonstrasjonskjøretøy basert på Peugeot BOXER, utstyrt med en 2,2-liters motor omgjort til direkte hydrogeninnsprøytning. Her loves «høy slepekapasitet kombinert med en rekkevidde på opptil 500 km».
Quantron tilbyr kjøring av QLI FCEV, et hydrogenelektrisk kjøretøy med en rekkevidde på opptil 450 km.
Scania tilbyr kjøring av blant annet Scania CBG (komprimert biogass) 460 R og den helelektriske Scania BEV 45 R.
Tesla er nok mange spent på. De tilbyr prøvekjøring av sin Semi, med en oppgitt rekkevidde på opptil 800 km.
Trailer Dynamics viser frem sin eTrailer D600, som er kompatibel med både diesel- og elektriske trekkvogner.
Volkswagen tilbyr kjøring av ulike versjoner av ID. Buzz.
Volta Trucks (var død, trodde du kanskje? Gjenoppstått!). De presenterer Volta Zero, en 16/18-tonns elektrisk lastebil, med en rekkevidde oppgitt til 283 km.
Volvo Trucks tilbyr kjøring av et utvalg elektriske nyttekjøretøyer, inkludert Volvo FH Aero Electric og Volvo FM Low Entry.
Windrose som nylig varslet gjennom YrkesBil sine planer for Norge og Skandinavia presenterer Windrose 6x4 EV og Windrose 4x2 EV, to langdistansebiler med en rekkevidde oppgitt til 670 km og en toppeffekt på over 1000 kW.
I tillegg tilbyr Daimler Truck prøvekjøringer direkte fra deres stand i Hall 19/20.
LES OGSÅ:
-
Volvo-topp til SO Vetrhus
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer
-
Scania rydder plass til større batteripakke
-
Dette svarer Enova på kritikken fra lastebilbransjen
-
Stjernespekket start på IAA
-
Kritiske til Enova-støtteordning: – Mange kunder tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler
-
Kollisjonsputer blir standard hos Scania
-
Utvider bruken av «lavutslipps-stål»
-
Svenske til topps i Daimler Truck
-
Volvo: Inntil 600 kilometer på én lading