-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Blir trolig største depot i Europa for lading av elektriske lastebiler
Asko har planer om å drifte opp mot 126 elektriske lastebiler ved anlegget i Vestby innen 2026. Nå har ABB E-mobility fått oppgaven med å bygge tilstrekkelig ladeinfrastruktur.
ABB E-mobility og Asko har inngått avtale om leveranse av
ladeinfrastruktur til ASKO på Vestby.
Leveransen består av 58 ladepunkter, med ytelse fra 90 kW til 350 kW.
Ladeanlegget består av ABB E-mobilitys ladere HVC-3601 (Heavy Vehicle Charging), Terra HP (THP-350) og Terra 184.
Når anlegget står ferdig i første kvartal 2023 vil det sannsynligvis være det største elektriske lastebildepotet av sitt slag i Europa.
126 elektriske lastebiler
Asko på Vestby er Norges største distribusjonsnettverk for matlevering med 900 ansatte. Som en av Norges største transportbedrifter med 700 lastebiler daglig på veien har Asko i Norge satt seg som mål å ha nullutslippsdistribusjon i 2026.
– Det er flere fordeler ved å konvertere til elektriske lastebiler. Den mest åpenbare er klima- og miljøhensynet med reduserte utslipp og mindre støy ved leveranse av varer i bysentrum og tettbygde strøk, sier Lars Erik Olsen, daglig leder hos Asko Bygg Vestby, i en pressemelding.
Ifølge Olsen vil lokasjon Vestby ha totalt 40 elektriske lastebiler etter nyttår. Frem mot 2026 skal dette tallet opp til 126.
– Veksten i elektriske lastebiler vil øke reduksjonen i CO2-utslipp fra 1.750 tonn etter årsskiftet til over 6.250 tonn per år i 2026, kun for denne lokasjonen. Andre fordeler, som veier tungt for omleggingen til en elektrisk kjøretøypark, er besparelsen i drivstoffkostnader, bedre sjåførergonomi og lavere støynivå i førerhytta.
Dynamisk lastbalansering
Total kapasitet fra ladeanlegget er 5,5 MW.
For å unngå overbelastning av trafoene i nettstasjonen er installasjonen utstyrt med dynamisk lastbalansering på de tre delene av ladeanlegget.
Enkelt forklart innebærer denne funksjonaliteten automatisk justering av total ladeeffekt fordelt på kjøretøyene som kobler seg til. Om kjøretøyene etterspør mer kapasitet enn nettstasjonen kan levere justeres effekten ned.
Med denne leveransen vil de elektriske lastebilene Asko har i sin pool kunne hurtiglade på dagtid, samt lade over natten.
ABB E-mobilitys ladere leveres med webtilkobling som standard, både for internbruk hos kunde og ABB E-mobilitys tjenester. De er knyttet opp mot en ladesky for fjernovervåkning og konfigurasjon, for å øke effektiviteten og minimere nedetiden.
– Vi er imponert over ASKOs storsatsing på miljø- og klimavennlige transportløsninger og er stolt over å fortsette vårt langvarige samarbeid for ladeinfrastruktur, sier Arne Sigbjørnsen, leder for ABB E-mobility i Norge, i pressemeldingen.