Anna Carmo e Silva er buss-sjef i Scania og blir nå leder for Bussgruppen i ACEA. Her er hun avbildet med Olav Dårflot, bussdirektør i Norsk Scania, under Busworld i Brussel.

Svensk leder for ACEAs buss-gruppe

ACEA, takorganisasjonen for Europeiske bilprodusenter, har valgt Anna Carmo e Silva som leder for Bussgruppen.

I tillegg til å ha en president for ACEA (Oliver Zipse, BMW-sjefen) er det en egen gruppe for lastebiler, med Martin Lundstedt, Volvo-sjefen, i spissen for seks andre gravalvorlige herrer.

I tillegg er det en egen gruppe for busser.

Der har nettopp Anna Carmo e Silva overtatt førersetet.

Utdannet fra Chalmers i Gøteborg, og rett til Scania og markedskommunikasjon i 2006. Der har hun blitt i hele sitt yrkesaktive liv- til nå - med mer og mer vinkling på buss.

Hennes nåværende tittel er Senior Vice President, Buses & Coaches – det høres da virkelig ut som Scania sin buss-sjef?

Det første hun sier i ACEA-sammenheng er at det ikke finnes noen motorisert landeveistransport med lavere CO2-fotavtrykk enn busstrafikk og at dette bare blir bedre og bedre med overgangen mot null-utslipps konstruksjoner.

Men hun peker også dårlig ladeinfrastruktur og ber Europa skynde seg med å sette Alternative Fuels Infrastructure Regulation ut i livet.

ACEA legger på sin side til at det er 685.000 busser i Europa – at halvparten av dem befinner seg i Polen, Italia og Frankrike – og at 93,5 % av dem er dieseldrevet. Men at det er en merkbar vridning mot de batteridrevne.

På grunn av pandemien har hun nesten ikke vist seg siden Busworld i juni 2019, men da fikk hun i hvert fall sagt, blant annet, at ‘bærekraftig teknologi tar virkelig av i så mange deler av verden nå – og Scania har en veldig viktig rolle i å sørge for at den blir virkelighet’.

Nå får hun også en ekstra oppgave med å sørge for at de europeiske produsentene går i takt i forhold til myndigheters og publikums økende krav og behov.

Med seg som buss-medlemmer i ACEA, i tillegg til hennes eget Scania, har hun Daimler, Iveco, MAN og Volvo. Hun overtok etter MANs Rudi Kuchta.

Powered by Labrador CMS