-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Europa: De lette bremser, de tunge øker
Acea, europeiske bilfabrikkers takorganisasjon, har som vanlig tatt lang sommerferie. Nå er de endelig tilbake, og gir oss juli- og august-tallene i en jafs.
Her telles både under og over 3,5 tonn sammen, slik at vi kan slå fast at Europas nyttebilmarked fremdeles ligger 26,9 prosent over fjorårets samlede sum. Samlet snakker vi om 1.611.013 biler.
Men det var en nedgang på 14,5 prosent i juli og 3,6 prosent i august.
Nedgangen er det varebilene som står for.
Når de under 3,5 tonn sank med 15,3 prosent i juli og 5,7 prosent i august er det klart det setter spor etter seg. Av de totalt 155.000 nyttebilene i august var 132.500 under 3,5 tonn. Slikt veier tungt i total-statistikken.
Alle de store markedene viste markert nedgang – mistanken om dårlig tilgang på bil kan derfor bli styrket, selv om ingen snakker høyt om det.
Hvis vi tar de bilene som er tilbake, alle over 3,5 tonn, var utviklingen en annen. I juli endte registreringstallene 7,4 prosent over fjorårets. I august hadde det økt med 8 prosent.
Det som er litt skummelt er at av de store markedene var det bare Italia og Tyskland som var i pluss i disse månedene. Både Frankrike, Spania og Storbritannia lå under.
Når vi henter de over 16 tonn ut fra det tunge samlesegmentet ligger Frankrike og Spania under i juli, mens det er Italia og Spania som har sviktet i august.
Det kom 22.100 nye over 16 tonn på Europas veier i juli og i august ble det 16.325. Det tilsvarer økning på henholdsvis 14 og 13,2 prosent. En sunn og lovende styrking av det øverste segmentet kan vi nok være enig om.
Hele statistikken ligger her, men vær obs på at den kan leses på forskjellige måter, fordi ‘Europa’ er så mange forskjellige ting.
I vår gjennomgang av statistikken leser vi Europa geografisk, det vil si EU+EFTA+UK. (Det er den kolonnen med de høyeste volumene!)