-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Europa: De lette bremser, de tunge øker
Acea, europeiske bilfabrikkers takorganisasjon, har som vanlig tatt lang sommerferie. Nå er de endelig tilbake, og gir oss juli- og august-tallene i en jafs.
Her telles både under og over 3,5 tonn sammen, slik at vi kan slå fast at Europas nyttebilmarked fremdeles ligger 26,9 prosent over fjorårets samlede sum. Samlet snakker vi om 1.611.013 biler.
Men det var en nedgang på 14,5 prosent i juli og 3,6 prosent i august.
Nedgangen er det varebilene som står for.
Når de under 3,5 tonn sank med 15,3 prosent i juli og 5,7 prosent i august er det klart det setter spor etter seg. Av de totalt 155.000 nyttebilene i august var 132.500 under 3,5 tonn. Slikt veier tungt i total-statistikken.
Alle de store markedene viste markert nedgang – mistanken om dårlig tilgang på bil kan derfor bli styrket, selv om ingen snakker høyt om det.
Hvis vi tar de bilene som er tilbake, alle over 3,5 tonn, var utviklingen en annen. I juli endte registreringstallene 7,4 prosent over fjorårets. I august hadde det økt med 8 prosent.
Det som er litt skummelt er at av de store markedene var det bare Italia og Tyskland som var i pluss i disse månedene. Både Frankrike, Spania og Storbritannia lå under.
Når vi henter de over 16 tonn ut fra det tunge samlesegmentet ligger Frankrike og Spania under i juli, mens det er Italia og Spania som har sviktet i august.
Det kom 22.100 nye over 16 tonn på Europas veier i juli og i august ble det 16.325. Det tilsvarer økning på henholdsvis 14 og 13,2 prosent. En sunn og lovende styrking av det øverste segmentet kan vi nok være enig om.
Hele statistikken ligger her, men vær obs på at den kan leses på forskjellige måter, fordi ‘Europa’ er så mange forskjellige ting.
I vår gjennomgang av statistikken leser vi Europa geografisk, det vil si EU+EFTA+UK. (Det er den kolonnen med de høyeste volumene!)