-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Rivian på plass hos Amazon
I disse dagene ruller de første Rivian-modellene ut, med uniform fra Amazon Prime. Med tiden skal det bli 100.000 av dem.
Etter å ha testet protypene i mer enn et år, forteller nå Amazon at de første varebilene fra Rivian er på plass i ti amerikanske byer.
Nashville, Chicago, Seattle og Baltimore er blant de som skal få ta del i disse moderne transporterne i første runde. Før året er omme skal imidlertid 100 byer ha dem, og nettverket skal stadig utvides.
Amazons CEO kalte det en ‘milepæl av dimensjoner’ at de nå var kommet så langt at de kunne begynne å rulle ut kjempebestillingen.
– Å kjempe mot klimaendringene krever hele tiden innovasjon og at vi gjør noe. Amazon stiller opp sammen med andre selskaper som deler vårt ønske om å finne nye metoder slik at vi kan minimere påkjenningen for miljøet, sa Andy Jassy, Amazons CEO.
Amazon tok den første kontakten med helt ferske Rivian i februar 2019, en kontakt som snart ble konkretisert i en bestilling på 100.000 biler.
Litt av en utfordring for en nystartet bedrift som egentlig hadde tenkt å satse på R1T – en pickup, og R1S, en terreng-kyndig SUV.
Amazon ville også kjøpe en del av Rivian, og det inspirerte åpenbart Ford til også å kjøpe. En periode hadde de 1,2 milliarder dollar investert i selskapet, sammen med store planer om felles utvikling og produksjon.
Ford hare senere bestemt seg for å gjøre dette på egen hånd, men eier fremdeles nesten 10 prosent av aksjene. Som forresten er ca. 66 % lavere enn for et år siden, men som styrket seg med 4-5 % da Amazon fortalte at nå gikk bilene.
Det er bare noen dager siden vi fortalte om Canoo med Walmart logo. Og i disse dagene har Fed Ex fått de første varebilene fra GMs Bright Drop. Samtidig har postverket reagert på kritikk og bestemt at 40 prosent av de kommende transportbilene (inntil 160.000!) skal bli batterielektriske.
BlueWave Consulting sier at el-truck markedet allerede har nådd $ 21,4 mrd. (i fjor) og vil få en 14,6 prosent årlig vekst frem til 2028 der den har nådd $ 42,3 mrd. Deretter vil den fyke rett til vers.