-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Effektiv forbrenning
Hydrogen på styrten
Det er litt morsomt å se utenfor egen sandkasse av og til, for eksempel over på anlegg. Når Liebherr utvikler motorer som viser spennende egenskaper når de mates av hydrogen via innsprøytning og ikke brenselcelle, skal man ikke se bort for at dette kan bli spennende for tunge biler også.
Kinesiske FAW Jiefang, i tett samarbeid med Iveco, har allerede vist en lovende konstruksjon. En 13-liter på 500 hester med en termisk effektivitet på 55 prosent – som, hvis vi hadde snakket diesel – hadde vært verdensrekord.
Liebherr viste sine motorer på Høstens Bauma. Det som var spesielt interessant, var at de viste to forskjellige løsninger. En stor sekser var allerede montert i en gravemaskin og fikk drivstoffet sitt via innsugningsportene – på utsiden av ventilene.
Fireren hadde derimot innsprøytningsdysen direkte i forbrenningskammeret. Det er visst den løsningen som er mest lovende når det gjelder effektivitet.
Ulrich Weiss er selskapets sjef for forbrenningsmotorer og han sier til SAE Media at de er slett ikke overbevist om at batterielektrisk er løsning for alle offroad arbeidsoppgaver, men at det vil være nødvendig å gjøre forbrenningsmotorer til null-utslippere også.
En av de store fordelene ved en forbrenningsmotor-løsning, sier han, er at motorene er så robuste. Og at de er velegnet til de spesielle oppgaver de møter i anlegg. For eksempel noen øyeblikkelige, kjappe innslag med bruk av fullt dreiemoment, og så lange perioder på tomgang.
Han gir også noen detaljer på innsprøytningssystemene og sier at selv om direkte innsprøytning – de har i dag systemer på 300 bar – er effektive, er det vanskelig å kontrollere forbrenningsforløpet.
«Hydrogen oppfører seg helt annerledes enn diesel» sier han, og regner med at de vil komme frem til et system midt mellom port og direkte.