FLERE BRUKSOMRÅDER: Mercedes-Benz eActros Long Haul vil også tilbys med utstyr og i konfigurasjoner som gjør den egnet for anleggskjøring, lover produsenten.
FLERE BRUKSOMRÅDER: Mercedes-Benz eActros Long Haul vil også tilbys med utstyr og i konfigurasjoner som gjør den egnet for anleggskjøring, lover produsenten.

Bauma 2022

eActros Long Haul – også for anleggskjøring

Det kommer neppe som noen overraskelse, men på Bauma bekrefter Mercedes-Benz Trucks at de nå også elektrifiserer lastebiler for anleggssegmentet. Samtidig slipper de noen dieselnyheter.

Publisert

Verdens største anleggsmesse, Bauma i München, arrangeres fra 24. til 30. oktober.

Yrkesbilene spiller en helt sentral rolle i anleggsbransjen, så produsentene av lastebiler og varebiler har som vanlig en og annen nyhet på lur også her – selv om vi nylig har lagt IAA Transportation bak oss.

Løsninger for anlegg

Hos Mercedes-Benz Trucks kan vi snakke om at Bauma er akt nummer to, dersom IAA var første akt. Nok en gang er det eActros Long Haul som spiller hovedrollen, og denne gang er det fokus på det elektriske kraftuttaket for semitrailere – og i denne sammenheng tippsemitrailere.

Løsningen som gjør det enkelt å elektrifisere hydraulisk utstyr, som tippsemier og walking floor, er utviklet i samarbeid med påbygg-produsenten Meiller. Systemet som er utviklet spesielt for eActros Long Haul, og foreløpig finnes som en prototype, gir et kontinuerlig uttak på 58 kW med et dreiemoment på 300 Nm.

Når den kommer i serieproduksjon skal uttaket ha betydelig høyere effekt, opplyser Mercedes uten å spesifisere nærmere.

Kraftuttaket konverterer likestrøm fra bilens batterier til vekselstrøm, via en inverter plassert bak førerhuset. En separat elektrisk motor driver pumpen som sørger for hydraulisk kraft til å drive hengerens funksjoner.

Arocs elektrifiseres eksternt

På Bauma får vi for første gang også se anleggsbilen Arocs, med høyere bakkeklaring og off road-egenskaper, i elektrifisert utgave. Denne er utstyrt med et betongmikser-påbygg fra Liebherr-Mischtechnik.

Prototypen er bygget i samarbeid med selskapet Paul Group, som har stått for elektrifiseringen av bilen.

Drivlinjen gir en konstant effekt på 300 kW og en toppeffekt på 400 kW. Bilen kan utstyres med seks eller syv batteripakker med 60 kWh utnyttbar energi i hver. 200 kilometer rekkevidde skal være mulig, ifølge Paul Group.

Med seks batteripakker skal lading fra 20 til 80 prosent kapasitet ta halvannen time med 150 kW ladestasjon.

Mot slutten av 2023 skal modellen være klar for serieproduksjon, men i liten skala. Fire- og treakslede versjoner blir tilgjengelig for betongblandere fra Liebherr, men også flakbil og tipp-påbygg. Paul Group vil i første omgang håndtere salg og service for disse bilene.

Hver femte bil

At anleggssegmentet er viktig for Mercedes-Benz Trucks får man bekreftet ved å ta en titt på salgstallene. Hver femte lastebil de selger i Europa går til anleggsbransjen. Kun langtransport er viktigere målt i salgsvolum.

VARSLER ENDRINGER: Stina Fagerman, sjef for markedsføring, salg og service hos Mercedes-Benz Trucks.
VARSLER ENDRINGER: Stina Fagerman, sjef for markedsføring, salg og service hos Mercedes-Benz Trucks.

– Vi jobber med en helt CO2-nøytral portefølje – inkludert det krevende anleggssegmentet. Spesielt allsidige, robuste og kraftige lastebiler er etterspurt her. Det er også et svært komplekst område for elektrifisering på grunn av det store utvalget av bruksområder. Partnerskap mellom kjøretøyprodusenter og påbyggere er derfor avgjørende for å kunne tilby våre kunder de riktige løsningene, sier Karin Rådström, CEO i Mercedes-Benz Trucks.

– Anleggskjøretøy, som betongblandere, er blant de mest energikrevende applikasjonene – både på grunn av transporterte materialer og driften av påbygget. Mye CO2 kan spares ved fullstendig elektrifisering. Samtidig kan støysvake el-kjøretøy gi et betydelig bidrag til støyreduksjon, spesielt på byggeplasser i byområder, supplerer Stina Fagerman. Hun er Head of Marketing, Sales and Services hos Mercedes-Benz Trucks.

Også diesel

Helt dieselfritt er det imidlertid ikke hos Mercedes-Benz på Bauma. De har med et bredt utvalg av dieseldrevne Arocs, nye Actros L Edition 3 og Atego med treveis tipp, for ikke å glemme multiverktøyet Unimog.

Tredje generasjon av motoren OM 471 er også rykende fersk, tilgjengelig nå fra oktober. Her lokker Mercedes med opptil fire prosent reduksjon i dieselforbruket.

PowerShift Advanced som skal sørge for raskere og mykere igangsetting og akselerasjon i mange situasjoner, takket være mer presise girvalg, er også en nyhet – som vil være tilgjengelig i kombinasjon med alle Mercedes’ forbrenningsmotorer fra april 2023.

Sist, men ikke minst, meldes det nå om en ny frontaksel for Arocs med 10 tonns kapasitet. Dette vil tillate for eksempel montering av tyngre kraner eller annet utstyr.

Powered by Labrador CMS