-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Åpner for tyngre vogntog på flere veier
Samferdselsdepartementet vil åpne for tyngre kjøretøy på flere veier for å øke trafikksikkerheten.
– Vi gjør det nå mulig å åpne opp flere veier for de tyngste kjøretøyene, som tømmervogntog, modulvogntog og 24-metersvogntog. Dette er i tråd med initiativ fra transportnæringen og betyr økt effektivisering både i skogbruket og i transportnæringen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Høyere tillatt totalvekt på vogntogene vil også kunne gi færre tunge kjøretøy på veiene. Det er bra for trafikksikkerheten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Et forslag om en ny bruksklasse (T8/60) har vært på høring fra Statens vegvesen. Nå er forskriftsendringer fastsatt i tråd med forslaget.
Endringene betyr at flere veier kan brukes av kjøretøy med inntil 60 tonn totalvekt. Innføring av en ny veiklasse vil gjelde for både tømmertransport, modulvogntog og 24-metersvogntog.
Veier som i dag er åpne for akseltrykk 8 tonn og inntil 50 tonn totalvekt og tillatt for tømmertransport med lengde på inntil 24 meter, kan åpnes for 60 tonn totalvekt.
Det forutsetter at veieier ønsker det. Dette skjer ved å øke antall aksler eller øke kjøretøyets lengde.
Det vil nå være opp til den enkelte veieier, særlig fylkeskommunene og kommunene, å bestemme hvordan de ulike veistrekningene skal klassifiseres.
Endringene vil tre i kraft når høstens veilister er klare i begynnelsen av november