Private brand: komplett varebil

Det meste kan man få kjøpt som en slags råvare, for så å sette eget navn på: smøreolje, dongeribukser eller drikkevarer for eksempel. Nå også elektrisk varebil.

Publisert

Karma, som har vært der en stund med sine elektriske, eller hybride, personbiler startet opprinnelig som en av de mange aktivitetene til den danske designeren Henrik Fisker.

Men akkurat denne ble kjøpt opp av kinesiske interesser som har holdt en viss produksjon i gang.

De skulle egentlig vist noe av det de står for på årets Geneve-utstilling, som ikke ble noe av. I stedet lanserer de et nytt varebilforslag på nettet, midt i påsken.

E-Flex kaller de konseptet sitt som egentlig er en komplett batterielektrisk plattform som tilbys bilprodusenter som ønsker å bringe en ferdigutviklet varebil på markedet fortest mulig.

Akkurat den de presenterte nå er også utstyrt med autonome egenskaper opp til nivå 4, men akkurat den detaljen er ikke obligatorisk.

Selve plattformen er basert på en gjennomført modultenking. Ved å stokke om på batterier og motorer har man innenfor akkurat denne dimensjonen 22 muligheter.

Det inkluderer to motorer med drift i den enden man ønsker, eller fire motorer med firehjulsdrift. Det er også gjort plass til en forbrenningsmotor som rekkeviddeforlenger.

For å demonstrere poenget med at denne plattformen er tilgjengelig for dem som allerede har noe å sette opp, men som ønsker en kjapp elbil-løsning, ble den presentert med et Fiat Ducato-karosseri – eller Ram Promaster som det heter i USA.

Karma har tidligere snakket om dette som en løsning for bobiler – og lover å komme med andre forslag basert på E-Flex om noen uker.

Powered by Labrador CMS