-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nedgang i EUs nyttebilsalg - størst for de minste
I april sank nyttebilsalget i Europa med 67 prosent. Noen av de store markedene, Frankrike, Italia og Spania så en nedgang på mer enn 80 prosent. Men det var de under 3,5 tonn som mistet mest.
Det ble 61.369 nyttebiler i EU-området i april forteller den ferskeste oversikten fra ACEA – bilprodusentenes takorganisasjon. Ned fra 186.000.
67 prosent blir det – og ser vi på det akkumulerte tallet, etter årets første tertial ligger vi, med 474.000 biler, 34,5 prosent etter 2019.
Det er ikke ett eneste marked i Europa som er i pluss, verken i april eller akkumulert. Men EFTA har sluppet bedre unna: minus 36 prosent i april og minus 18 prosent akkumulert.
Det er forskjell på segmentene, selvfølgelig.
De lette bilene, opp til 3,5 tonn sank med 69,6 prosent i april og akkumulert ligger de nå 35 prosent bak.
De tunge, de over 16 tonn, ble det solgt 10.780 av i april. 58,5 prosent færre enn i fjor. Akkumulert er nedgangen er 35,4 prosent. (For Norge er de tilsvarende verdiene – 9,9 prosent og – 10,5 prosent.)
Og når vi ser på alle over 3,5 tonn er nedgangen enda mindre: minus 54,8 prosent i april og minus 33 prosent akkumulert.
Bussene har det også tung, minus 66,8 prosent i april og minus 10,1 prosent akkumulert. Det er der Norge opptrer med pluss 52 prosent og pluss 23,2 prosent.
Totalvolumet i EU, EFTA og GB for alle nyttebilene ble 61.000. I fjor var det på 201.000.
Hvordan dette ser ut for hver enkelt produsent vet vi heldigvis ikke. ACEA-statistikken har bare produsent-inndeling på personbilstatistikken.