-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
GM går tett på logistikken
Til årets Consumer Electronics Show stilte GM med både autonom enseters drone og fremtids-Cadillac, men den store innsatsen gjorde de med sine nye BrightDrop, en logistikkidé.
Det som umiddelbart fikk oppmerksomhet var selvfølgelig en helt ny elektrisk varebil. EV 600, med en rekkevidde på 400 km.
Denne er ikke noen hypotetisk fremtidsvisjon. FedEx, som åpenbart er GMs samarbeidspartner i dette prosjektet, skal få sine første 500 eksemplarer i løpet av dette året. I 2022 skal den være tilgjengelig for vanlige kunder.
Det neste de trakk opp av hatten var EP1 – en selvgående pall, som skal gjøre livet litt enklere for dem som håndterer last. EP1 er i virkeligheten en motorisert kasse på hjul.
Den har også vært med FedEx i marka. Et testprogram der har vist, forteller GM, at med EP1 var de ansatte i stand til å håndtere 25 prosent flere pakker på en dag, og med mindre fysisk anstrengelse enn vanlig.
Men BrightDrop skal være mye mer enn bare noen rullende produkter. Den skal inneholde en rekke forskjellige tjenester i en integrert sky-basert software plattform.
Der kundene for eksempel kan overvåke kjøretøyene i sanntid, holde øye med batteriene og ladestatus, drive fjerndiagnose, løse transportknuter og fjernbetjene kjøretøyene – for eksempel låse eller åpne dørene på EP1.
GM har selvfølgelig identifisert et spennende marked før de dro i gang med dette prosjektet. De sier at det samlede markedet for levering (og retur) av pakker og mat vil ha en verdi på 850 milliarder dollar i 2025. Bare i USA.
I tillegg vil varetrafikk i storbyer verden over øke med 78 prosent til 2030, og ut fra dette har de regnet seg til at antall varebiler i verdens hundre største byer vil øke med 36 prosent innen 2030 (dette er noe de har fra World Economic Forum).
Og der vil GM stå klar, med produkter som kan redusere problemene og skadevirkningene.