-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Land Cruisere på strøm
Toyota Land Cruiser er vel noe av det mest robuste og fossile man kan tenke seg. Allikevel har en tysk spesialist bygget den om til strøm. Foreløpig bare til utvalgte oppgaver.
Tyske Huber Electric jobber først og fremst med elektroniske reguleringssystemer men har også bygget om en og annen bil til batteri-elektrisk drift. De har også for eksempel jobbet sammen med engelske GKN.
All-Twinster Plug-In hybrid, en modul drivenhet, er en hyllevare de to har utviklet sammen.
Den Land Cruiseren de har bygget om var ment for ett spesielt formål, dypt under jorden, og for en spesiell kunde som jobber dypt nede i gruver. Noe av det samme som den elektriske Hiluxen, bygget om av nederlandske Tembo, som Arctic Trucks vil selge i det norske markedet.
Run-E Electric Cruiser heter den nye versjonen av Land Cruiser fra Huber Electrics som er utstyrt med en 90 kW (og 1.410 Nm) sterk motor. I landeveisutgave gjør den 130 km/t og rekkevidden med en batteripakke på 35 kWh er 150 km.
Men landeveisutgave av den finnes ikke enda.
Bilen er riktignok TÜV godkjent rund baut, og har enkelt-godkjenning fra tyske myndigheter. Men i Tyskland er det mer aktuelt å gi den en såkalt LOF-godkjenning (Land- und Forstwirtschaft) – altså en slags traktor.
På lukkede områder er det fritt fram og Huber sier at i terrenginnsats gjør den 80 – 100 km. mellom hver lading og at den kan klare 15 prosent stigning med 35 km/t.
Man skal åpenbart ha veldig lyst på et slikt verktøy, eller ha veldig behov for det – for billig er det ikke.
Håndbygget er den. Og det finnes jo dessuten utstyrs- og opsjons-muligheter her. Men som en grov antydning av hvilken retning det går i, antyder Huber en stykkpris på rundt 100.000 euro.