-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Stellantis på topp – som ventet
Da EUs konkurransemyndigheter skulle vurdere PSA/FCA sammenslutningen var bekymringen at gruppen ville bli for stor på varebiler. 2020-tallene viser at de er nesten dobbelt så store som nestemann.
Via Automotive News har vi fått resultatet av JATOs varebilopptelling for 2020. Den viser blant annet at Stellantis-merkene hadde en markedsandel på 24 prosent i Europa i fjor.
Det skal bli spennende å se om denne markedsandelen kommer til å krympe slik EU åpenbart ønsket. I følge JATO-tallene ble det solgt 1.732.462 lette varebiler i EU27 i fjor. Det er en tilbakegang på 18 prosent.
Det er verdt å merke seg at total-tallet ikke stemmer overens med tallene fra bilprodusentenes forening, ACEA. Der sier de 1.439.427 for EU27 eller 1.793.353 for EU+EFTA+UK. Men også ACEA sier 18 prosent tilbakegang.
Det er sannsynlig at selv om det er geografiske eller definisjonsmessige forskjeller i hva man teller opp vil miksen av merker være forholdsvis lik enten man ser på ACEAs eller JATOs tall.
Slik ser markedet for EU 27 i 2020 ut ifølge JATO:
- PSA Group: 421,418
- Ford: 287,801
- Renault: 265,488
- Volkswagen: 213,038
- Daimler: 188,701
- Fiat Chrysler Automobiles: 132,895
- Toyota: 54,492
- CNH: 51,338
- Nissan: 36,490
- Andre: 27,650
Automotive News Europe føyer til at Stellantis også dominerte markedet for personbilbaserte varebiler.
Berlingo endte på topp med mer enn 65.000 enheter, tett fulgt av Partner, med 64.000. Kangoo ble nummer 3 med 52.500.
Blant de små kassebilene var det Transit Custom som ble størst med 110.000 Fulgt av Transporter (74.000) og Trafic (62.000).
I klassen for store kassebiler kom Sprinter først til mål med 110.000, fulgt av Master med 90.000 og Transit med 71.000.
Ford vant pickup-klassen også med Ranger på 43.000 biler. Hilux klarte 25.000 og L200 på 15.000