-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS

Autonom shuttle vises i München
To velkjente familiebedrifter, Schaeffler, underleverandør til bilindustrien, og VDL Group, bussprodusent, har gått sammen om å utvikle en selvkjørende shuttle-pod. De presenterer den for resten av verden på bilutstillingen i München.
Prototypen bruker autonom teknologi fra Mobileye, men resten beherskes nok fullt ut av de to prosjektpartnerne. Schaeffler har full kontroll på plattform-delen – de har tidligere vist et komplett rullende chassis, og VDL kan komplette kjøretøy.
Mobileye bidrar med spesialbygde prosessorer, et omfattende system med kameraer og radar/lidar-sensorer og et kart-system.
VDL og Schaeffler går sammen om å markedsføre denne og sier de allerede har kommet langt i samtaler med kollektivselskaper og andre operatører om pilot-prosjekter.
De regner med at tester på offentlige gater og veier vil være i gang i 2025. Og alle regner det som sannsynlig at Tyskland blir det første test-markedet siden der er det allerede tillat med bruk av selvkjøring nivå 4 på offentlig vei.
Begge partnerne har forberedt gode innslag om hvordan denne type transportmidler kommer til å spille en viktig rolle i fremtidens kollektivtransport, og om hvordan den kan føye seg sømløst inn i det trafikkmiljøet vi har i dag
Denne nye shuttle-pod’en har ni seter, seks er faste og tre er fleksible. Den kan ta cirka 1.000 kg og måler 5 x 2,2 x 2,8 meter. Vekten er ca. 5.000 kg.
Det er et innvendig overvåkingssystem som er i direkte kontakt med en kontroll-sentral. Store dører, lavt innsteg og rullestolbrukbar er en selvfølge. Den får en toppfart på 70 km/t og en rekkevidde på 350 km/t.