-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Autonom shuttle vises i München
To velkjente familiebedrifter, Schaeffler, underleverandør til bilindustrien, og VDL Group, bussprodusent, har gått sammen om å utvikle en selvkjørende shuttle-pod. De presenterer den for resten av verden på bilutstillingen i München.
Prototypen bruker autonom teknologi fra Mobileye, men resten beherskes nok fullt ut av de to prosjektpartnerne. Schaeffler har full kontroll på plattform-delen – de har tidligere vist et komplett rullende chassis, og VDL kan komplette kjøretøy.
Mobileye bidrar med spesialbygde prosessorer, et omfattende system med kameraer og radar/lidar-sensorer og et kart-system.
VDL og Schaeffler går sammen om å markedsføre denne og sier de allerede har kommet langt i samtaler med kollektivselskaper og andre operatører om pilot-prosjekter.
De regner med at tester på offentlige gater og veier vil være i gang i 2025. Og alle regner det som sannsynlig at Tyskland blir det første test-markedet siden der er det allerede tillat med bruk av selvkjøring nivå 4 på offentlig vei.
Begge partnerne har forberedt gode innslag om hvordan denne type transportmidler kommer til å spille en viktig rolle i fremtidens kollektivtransport, og om hvordan den kan føye seg sømløst inn i det trafikkmiljøet vi har i dag
Denne nye shuttle-pod’en har ni seter, seks er faste og tre er fleksible. Den kan ta cirka 1.000 kg og måler 5 x 2,2 x 2,8 meter. Vekten er ca. 5.000 kg.
Det er et innvendig overvåkingssystem som er i direkte kontakt med en kontroll-sentral. Store dører, lavt innsteg og rullestolbrukbar er en selvfølge. Den får en toppfart på 70 km/t og en rekkevidde på 350 km/t.