RS 600 Performance Line er ifølge produsenten verdens desidert største sope- og blåsemaskin. Her forlater det første eksemplaret fabrikken på Gjøvik.

Første RS 600 Performance Line levert Oslo lufthavn

Nå er Norges hovedflyplass ett steg nærmere autonom snøbrøyting. Skjønt, helt fritt for folk blir det ikke i første omgang.

Befinner du deg på en flyplass hvor det finnes snø – uansett hvor i verden – kan du være trygg på én ting: Øveraasen er der.

Med sitt slående slagord «Norwegian snow how» har Gjøvik-bedriften med røtter tilbake til 1908 blitt verdensledende i markedet for utstyr til vinterdrift av flyplasser.

Nå står de på trappene til et nytt, spennende kapittel i selskapets historie: Før nyttår ble nemlig den aller første sope- og blåsemaskinen av typen RS 600 Performance Line dratt ut gjennom fabrikkportene i «Den hvite by ved Mjøsa» og transportert til Gardermoen.

Maskinen er den første av i alt 12 RS 600 som på sikt skal rydde snø autonomt på Oslo lufthavn.

I mars 2018 var YrkesBil til stede da Øveraasen og samarbeidspartnerne demonstrerte teknologien bak den autonome snøbrøytingen for Avinor på Fagernes lufthavn, Leirin.

Senere ble det meldt om testing av førerløse brøytebiler på Gardermoen i 2019.

Deretter ble det relativt stille rundt prosjektet (i alle fall utad), inntil Avinor i oktober 2020 lyste ut et anbud for å anskaffe autonome sope- og blåsemaskiner.

Etter en grundig anbudsprosess ble rammeavtalen for åtte år tildelt Øveraasen AS den 12. mars 2021. Kontrakten, som omfatter innkjøp av sope- og blåsemaskiner til Avinors lufthavner med autonome løsninger, ble undertegnet 2. april 2021 etter karenstidens utløp.

Ifølge en pressemelding fra underleverandøren Yeti Move AS har kontrakten med Avinor en estimert verdi på 40 millioner euro over en periode på åtte år.

At sope- og blåsemaskinene blir autonome vil si at både kjøretøy og utstyr opereres av et styringssystem.

Det er Yeti Move AS som skal levere den autonome teknologien, samt ulike IT-systemer. Selskapet er basert på Kongsberg, og ble etablert i 2014 som en Joint Venture mellom det svenske teknologiselskapet Semcon Devotek og Gjøvik-baserte Øveraasen.

I 2019 kom det svenske Husqvarna-konsernet inn på eiersiden, og i desember i fjor kjøpte de ut Semcon og kontrollerer nå over 80 prosent av selskapet - mens Øveraasen eier resten.

I starten vil første bil i en brøytekolonne ha en operatør, mens resten av maskinene følger etter av seg selv.

«Etter planen skal flere autonome sope- og blåsemaskiner settes i drift på Oslo lufthavn når perioden med implementering og igangkjøring er ferdig. Nøyaktig dato er vanskelig å si, det avhenger blant annet av snøfall», opplyser Øveraasen.

Den første maskinen som ble levert til Oslo Lufthavn før nyttår 2021 er ifølge produsenten verdens desidert største sope- og blåsemaskin.

Totalt vil det komme 12 sope- og blåsemaskiner i løpet av 2022.

«Pandemien og problemene den har skapt med globale leveranser kan få innvirkning på fremdriftsplanen», presiserer Øveraasen.

Med RS 600 Performance Line på plass vil man trenge færre enheter til å gjøre den samme jobben. Maskinen er rundt 40 prosent mer effektiv enn forgjengeren RS 400 Performance Line.

Kort om Øveraasen AS

Grunnlagt på Gjøvik i 1908 av brødrene Hans og Even Øveraasen, under navnet Brødrene Øveraasens Motorfabrik.

Drives i dag av 3. generasjon, Tor Arve Øveraasen.

Har utviklet og produsert snøploger og annet snøryddingsutstyr i snart 100 år.

Lanserte verdens første snøplog for bil i 1923.

Produserte sin første snøfreser i 1936.

Leverte i 2013 verdens største snøfreser til Oslo Lufthavn – en Mega Blower med 2.200 hk.

Vant i 2014 Hedersprisen fra Norsk Designråd for designen på sopemaskinene, som er utført i samarbeid med industridesigner Bård Eker fra Fredrikstad.

Øveraasens teknologi finnes på mange av verdens største internasjonale flyplasser fra Frankfurt og Madrid, fra New York og til verdens høyeste flyplass; Bangda/Tibet.

Dersom den nye maskinen skulle ryddet en rullebane på 3.500 meter helt alene, ville den ha brukt hele 14 minutter kortere tid enn forgjengeren.

Helt autonomt skal det imidlertid ikke kjøres i første omgang, og det er et stykke igjen opp til øverste nivå (5) på bilindustriens omforente femtrinns-skala for autonom kjøring.

I oppstarten vil maskinen bli brukt med sjåfør samtidig som den autonome driften implementeres etter hvert.

Det stilles høye krav til snørydding av flyplasser. Start- og landingsbaner må være helt frie for snø for at flytrafikken skal flyte. For alltid å være beredt, må flyplassene i dag ha ansatte som står klare til å rykke inn når som helst og rydde snø. Snøproblemer fører også til mange forsinkelser og værfaste reisende hvert år.

Men hvilke kostnadsbesparelser Avinor-konsernet ser for seg dersom en eller flere av deres 46 flyplasser kan vintervedlikeholdes med førerløse brøytebiler ville selskapet ikke fortelle, da YrkesBil spurte om dette under demonstrasjonen på Fagernes i 2018.

– Avinor har mange dyktige medarbeidere og fagfolk, og vi vil benytte deres kompetanse også i fremtiden, men da i samspill med ny teknologi, forsikret daværende divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken (hun jobber ikke lenger i Avinor), med henblikk på at mange arbeidstakere kanskje frykter de vil bli overflødige når teknologien overtar stadig nye oppgaver.

Powered by Labrador CMS