-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist


Scania kjøper biter av Northvolt
Northvolt skulle danne muren mot kinesisk batteridominans i Europa. Nå selger de unna bit for bit for å unngå konkurs.
Northvolt kan feire ti år i år, under konkursbeskyttelse av Kapittel 11 i USA mens de leter etter 1,2 milliarder dollars som skal kunne få dem på rett kjøl igjen.
Dette var en oppsiktsvekkende startup-bedrift som skulle bygge den første store batterifabrikken i Skellefteå i Nord Sverige, med basis i ren kraft. Et initiativ som åpenbart trigget ganske mange andre mislykkede batteriplaner i Europa.
Tenkte stort
Det var to tidligere Tesla-medarbeidere som sto bak det hele, og de tenkte typisk stort.
På det siste ekspansjonskartet deres med seks fabrikker og to andre anlegg tegnet inn, kunne vi lese helt til Northvolt Six - overflyttet til USA på grunn av president Bydens IRA-initiativ.
De første årene var lovende. I løpet av ganske kort tid hadde de fått inn ordre på mer enn 50 milliarder dollars. Store investorer som VW-Gruppen var på plass, de skulle bygge egen fabrikk i Gøteborg sammen med Volvo og i Fredrikstad hadde de en oppegående destruksjonsbedrift sammen med Hydro.
Hydro har nå kjøpt tilbake Hydrovolt og skal komme med planer om restrukturering om kort tid.
Enorm gjeld
Farelampene begynte for alvor å blinke i september da bedriften fortalte at 1.000 av de til sammen 5.000 ansatte måtte finne seg noe annet å gjøre. I november søkte de om konkursbeskyttelse og oppga at de hadde 30 millioner dollars i kontantbeholdning og en gjeld på 5,8 milliarder.
Etter det har det vært arbeidet hardt for å få det hele på rett kjøl igjen. Volvo overtok Gøteborgplanene og betalte nok også litt for å formulere en fremtidsplan for Nord Amerika.
Og nå er det klart at Scania – som jo tilhører VW-familien – har kjøpt en Northvolt-produsent i Polen.
Ingen sum har vært nevnt der heller, men Svenska Dagbladet skrev at Scania betalte mindre enn 100 millioner dollars. Langt under de 1,6 milliardene Northvolt i sin tid sa de skulle investere i anlegget.
Scania har vært blant Northvolts største potensielle kunder, og stilte opp med 100 millioner dollars rett etter at de fikk konkursbeskyttelsen.
Noen tror åpenbart på prosjektet – i hvert fall deler av det – ennå.