Tungbilaktører rekrutterer på Oslo Motor Show:

FOKUS PÅ REKRUTTERING: Kim Bonde, ansvarlig for Bertel O. Steen-akademiet, og Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef i Bertel O. Steen Lastebil og Buss, sier de benytter Oslo Motor Show som rekrutteringsarena.

Slik vil de lokke til seg nye lærlinger

På Oslo Motor Show vrimler det av unge (og gamle) mennesker med lidenskap for kjøretøy i alle størrelser og fasonger. Gull verdt mener Bertel O. Steen og Norsk Scania, som benytter messen til å rekruttere nye fagfolk.

– Lærlinger er viktige for oss og bidrar til å sikre fagkompetanse, både hos oss og i bilbransjen generelt. På Oslo Motor Show treffer vi svært mange i målgruppen vi ser etter når vi skal rekruttere, sier Thore Kjetså til YrkesBil. Han er markeds- og kommunikasjonssjef i Bertel O. Steen Lastebil og Buss.

– Vi ser på Oslo Motor Show som en strålende arena for å komme i kontakt med potensielle Scania-medarbeidere. Det gjelder egentlig alle fagområder, og det gjelder både de som har erfaring og de som står på startstreken til arbeidslivet, sier John Lauvstad til YrkesBil. Han er direktør for Bærekraft, PR og kommunikasjon i Norsk Scania.

Selvsagt skal begge importørene fylle opp sine respektive utstillingsstander i E-hallen på Nova Spektrum i Lillestrøm med gromme lastebiler for å skape den rette showfaktoren på Oslo Motor Show 27.-29. oktober.

Men i tillegg til all hyggen ser begge selskapene et potensial for å få betydelig nytte ut av anledningen også.

Gode ambassadører

Norsk Scania har tidligere hatt lærlinger på sin stand under Oslo Motor Show som har stått og jobbet på lastebilmotorer, mens publikum kunne se på.

 – Vår erfaring er at å bruke lærlinger som allerede er i gang med sitt utdanningsløp i Scania er bra, og at de er gode ambassadører for både bedriften og fagene. De har lett for å komme i kontakt med ungdommene som står foran sine valg i yrkeslivet, sier Lauvstad.

Kim Bonde, ansvarlig for Bertel O. Steen-akademiet (nytt navn fra i år, tidligere het det Opplæringsringen), skal selv være til stede på konsernets tungbilstand.

– Her vil vi ha med oss flere lærlinger som skal fortelle de besøkende hvordan det er å være lærling i Bertel O. Steen. De skal også bidra inn på Norges Bilbransjeforbunds bilfag-stand, forteller Bonde.

Fredag 27. oktober er elever fra en rekke Oslo-skoler dessuten spesielt invitert til motorshowet med gratis inngang, nettopp med tanke på rekruttering til bilfagene.

– Våre folk vil benytte anledningen til å prate med så mange som mulig av disse, for å fortelle om hvilke muligheter som finnes innen ulike yrkesretninger hos oss. Forhåpentlig vil det vekke interesse og nysgjerrighet for tungbilfagene, sier Kjetså.

Karrieremuligheter

Kjetså sier de er på jakt etter et bredt spekter av ungdom.

– Vi er på jakt etter alt fra de som er skolelei, til de som er skoleflinke. Man kan bli en dyktig mekaniker selv om man sliter på skolen, så lenge man har den rette innstillingen og holdningen. Og vi har mange spennende yrkesveier å tilby de som er glad i skole og teori, sier Kjetså.

– Man kan starte som mekaniker, og derfra er mulighetene mange for ulike karriereretninger i Bertel O. Steen. Dette er noe vi mener er viktig å poengtere når vi jobber med å rekruttere mekanikere, utdyper han.

STARTET SOM LÆRLING: Jarle Viuls har fylt mange roller i Bertel O. Steen frem til han i dag er konserndirektør for Lastebil og Buss-divisjonen.

Jarle Viuls, konserndirektør for Mercedes-Benz Lastebil og Buss i Bertel O. Steen, er selv et lysende eksempel på karrieremulighetene.

Han ble ansatt som mekanikerlærling i Bertel O. Steen i 1979 og har siden hatt flere ulike roller i konsernet, frem til han i 2020 gikk inn i sin nåværende topplederstilling.

Viuls har et uttalt engasjement for lærlinger, og er blant annet styremedlem i OBOA – Opplæringskontoret i Bilfag Oslo og Akershus AS.

– Lærlinger er som sagt veldig viktig for oss, og vi investerer i dette også nå – selv om det er tøffe tider i bilbransjen for tiden, slik at vi er godt rustet med riktig og nok kompetanse når det blir bedre tider igjen, sier Kjetså.

ULIKE ARENAER: – Vi prøver å være til stede på så mange arenaer som mulig hvor vi kan treffe ungdommer og potensielle medarbeidere, for å vise frem hva Scania og våre fag kan by på. Det være seg messer, skolebesøk eller å åpne våre anlegg lokalt for skoleklasser, sier John Lauvstad, direktør for Bærekraft, PR og kommunikasjon i Norsk Scania.

God pågang

Lauvstad i Norsk Scania forteller at rekrutteringssituasjonen for tiden er meget god.

– Det har aldri vært så god pågang av potensielle søkere som nå. Vi har satset bevisst på både å være synlige der ungdommer selv er, og samtidig treffe foreldregenerasjonen. Det har båret frukter, forteller han.

Samtidig understreker han at de fortsatt er på jakt etter dyktige fagfolk, og trenger flere kloke hoder og flinke hender.

– Det er lokale forskjeller på tilgangen, men vi opplever at Scania med sin merkevare i ryggen er en attraktiv arbeidsgiver, sier Lauvstad.

Han sier de også har brukt mye tid og ressurser for å gjøre utdanningsløpet for lærlingene best mulig.

– Det handler om å ta vare på og se lærlingene på både det menneskelige og faglige planet. Menneskene som jobber i Scania, er den aller viktigste ressursen vi har. For å øke tryggheten og kompetansen til hver enkelt lærling, har alle sin faglige leder og instruktører på sitt verksted. Dette er kollegaer med bred erfaring som er tilgjengelig for lærlingene til enhver tid, forteller han, og legger til at de nettopp er ferdig med årets to av fire lærlingesamlinger på Kløfta.

– Der var alle lærlinger i hele bedriften samlet til to dager i hver gruppe, med både faglig og sosialt påfyll.

Powered by Labrador CMS