-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye tider etter IAA
De fire store tjente 2,9 milliarder Euro i Q2, 2022. Aldri har det vært bedre kvartalstall. Men nå er det færre nye bestillinger enn utleveringer – det første tegnet på at det begynner å butte.
Rett før IAA åpner sine porter i Hannover kommer Berylls Strategy Advisors med sin «Global Truck Players: Q2 2022 Review».
Glimrende for de av oss som ønsker å gi inntrykk av å være velinformerte. Her har vi alt på plass på 12 ark.
(Du kan klare det samme selv, rapporten kan lastes ned her)
La oss gjenta et par av høydepunktene.
Daimler har hatt litt produksjonsproblemer, men økte utleveringene med 4 prosent i Q2 og omsetningen med 18prosent.
Traton har derimot har produksjonsproblemer, spesielt hos MAN, men økte utlevering med 5 prosent og omsetning med 33 prosent. Hadde det ikke vært for Navistar hadde utleveringer sunket med 25 prosent og omsetningen med minus 2. Salgsmarginen ble vesentlig redusert.
Volvo har god etterspørsel og begrenset ordreinntaket på grunn av store reserver og høy inflasjon. Omsetningen satte ny rekord, 78,6 milliarder SEK, opp 51 prosent. Driftsmargin på 12,2 prosent.
Paccar har god etterspørsel, utleveringene var 17 prosent opp og omsetningen opp 26 prosent. Inntektene økte med 66 prosent, ikke minst pga en sterk dollar.
Men for første gang siden Q2 i 2020 var det færre nye ordres enn utleveringer. To grunner: fremdeles problemer på forsyningssiden og de første tegn på en økonomisk nedgangsperiode.
Daimler fortalte om 111.400 bestillinger i boka, 14,5 prosent færre enn i fjor. Og forholdet mellom bestilte og utleverte var 0.91. For Traton var tallene 68.600, en nedgang på 23,1 prosent. B:B var 0,97. Og Volvo: 53.400 (minus 7,9 prosent) og 0,88. Paccar rapporterer ikke om ordres inn.
De fire store har levert 11 prosent flere biler enn i fjor. Volvo og Paccar tar innersvingen på deres tyske kolleger. Samtidig økte omsetningen med 31 prosent. Uten Navistar ville Traton har minsket med 1,8 prosent i stedet for å øke med 33.
Samlet fikk de fire en driftsmargin på 8,4 prosent - litt lavere enn i fjor. Traton ligger dårligst an og er milevis unna det strategiske målet om ni prosent. Volvo gjør det best, med 12,2 prosent i Q2.
En av konklusjonene:
Flaskehalser i logistikken forårsaket av krigen i Ukraina, COVIC lockdown i Kina og andre problemer begrenser volum og utleveringer. Det er betydelig forskjell på hvordan fabrikkene takler dette. Der ligger nøkkelen til suksess.