-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Jeep Commander blir varebil
Jeep Commander blir varebil. Nå innredes den første bilen og det er mer enn god nok plass til "Statskassa". Under bilutstillingen i Frankfurt var ledelsen i Chrysler Norge AS 99 prosent sikre.


Ut med seter og ned med taktrekk. Det er første ledd når bilen ribbes innvendig. Det må lages et nytt, rettere gulv slik at bilen får den beste bruksnytten.
Ingen kan være helt sikre på om en bil blir godkjent som varebil i Norge før man har prøveinnredet et eksemplar og fått den godkjent av myndighetene. Derfor tok ikke Chrysler Norge noen sjanser.
De importerte en bil fra USA. De ville at norske innredere gjorde jobben samt fikk bilen godkjent før de kunne slippe jubelen helt løs.
Nå kan de det, for prøvebilen har bestått eksamen. Norges største bilinnreder, LaFinto i Østfold er nå i full gang med å bygge opp bilen. De har tatt ut bakseter, løsnet taktrekk og bygger en prototype med nytt gulv, skillevegg og nytt trekk. Informasjonssjef Henning Larsen smiler med god grunn når han ser det arbeidet LaFinto gjør med bilen. Dette er håndverk på sitt aller beste av fagfolk som kan dette med innredning og ombygging av biler.
Men Larsen tør enda ikke slippe jubelen helt løs: -Vi tar ingen seire på forskudd, og ønsker ikke å utbasunere at dette blir varebil før vi sitter med typegodkjenningen i hånden. Og det gjør vi ikke ennå! Alt tyder på at det skal gå bra, men vi tør ikke juble før alt er på plass, både av hensyn til våre forhandlere og våre kunder.
- Går ting som vi håper, kan dette bli vår mest solgte Chrysler-Jeep, sier Larsen. Vi regner med å selge mellom 300 og 400 Commander varebil neste år. Hadde bilen ikke blitt varebil, ville nok tallet vært nærmere 50 enn 100. Bilen kommer med dieselmotor og den skal produseres for oss i Østerrike.
Halv pris
Som femseter er prisen på Commander diesel rundt kr 800.000. Som toseter varebil med skillevegg og grønne skilter blir trolig prisen rundt det halve.
- Vi regner med fra kr 420.000, sier Larsen. Han tar et lite forbehold da de ikke har fått endelig pris på det å bygge om bilene. Og dermed skulle den være meget konkurransedyktig med en V6 dieselmotor. Alle i Chrysler-organisasjonen er meget glade og husker tilbake på de dager da de leverte 1000 Jeep Grand Cherokee som varebil i året.
Tar tid – koster dyrt
Det å endre en bil til norsk varebil er ikke noe man gjør i en håndending. Informasjonssjef Henning Larsen gir denne bakgrunnen for det arbeidet importøren har gjort:
- Vi sjekket bilen på et tidlig tidspunkt og mente at det ville være mulig, sier han. Vi kontrollerte bilen selv og ble da enda mer sikre. Men vi ville ha en bil å bygge om.
- Produksjonen for Norge starter ikke før i januar, så vi så ingen annen mulighet enn å kjøpe en bil hos en forhandler i USA. Der leveres ikke bilen med diesel – så vi måtte ta det de hadde – en bil med V8. Via en agent fikk vi tak i bilen og den ble deretter sendt med skip til Norge.
- Nå har flere innredningsbedrifter sett på bilen og kommet med løsninger. Vi lar dette være opp till innrederne og vil velge det vi oppfatter som den beste løsningen. Vi har ikke mer enn tiden og veien om vi skal ha alt på plass til biler skal bestilles og vi skal begynne å innrede biler til kunder.
- Billig er det heller ikke å bygge om en slik prototype. Det tar både masse tid og koster mye – men vi tror forhandlere og kunder blir fornøyd med den bilen vi lanserer så snart som mulig hvis vi får den nødvendige typegodkjenningen.