-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

God fart i (nytte)bilsalget
Mens personbilsalget igjen fikk en smell i juli, går varebilsalget bra, og lastebilene litt bedre enn i fjor. Bussene hadde et oppsving igjen i juli.
Nøyaktig 1.400 varebiler i juli var 15,9 % flere enn i juli i fjor. Det betyr faktisk at takten har bremset litt opp – akkumulert ligger vi nå på nesten 17.000 biler – 20,7 % flere enn i fjor.
Bremsen heter batterielektrisk. Med 221 slike (en markedsandel på snaue 16 %) lå vi faktisk 4,3 % bak fjorårets juli (med ubegripelig hilsen Enova).
Foreløpig ligger vi imidlertid fremdeles foran foråret, med 7 %.
Ser vi på hele markedet har Volkswagen senket farten litt, først og fremst på ID. Buzz Cargo – faktisk kom Transporter på plassen foran nå også – akkurat som det skjedde i mai.
Men denne gangen beholdt i hvert fall VW de to øverste posisjonene, i mai var det Ford Transit Custom som vant heatet.
Det er også verdt å merke seg at nå er Amarok i hælene på Hilux. I mai var ikke denne Folkevognen på ti-på-topp listen en gang.
Tredjeplassen til Mercedes-Benz bør man også merke seg. Fremdeles er det nemlig Toyota som har den posisjonen når man ser på den akkumulerte listen. Ingen av Stellantis-merkene lå over den akkumulerte markedsandelen nå i juli.
DE TI MEST SOLGTE VAREBILENE. JULI OG HELE 2024
Juli | Hittil i år | Juli i fjor | Hittil i fjor | Endring, antall | ||||||
Merke | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Måned til dato | År til dato |
Volkswagen | 489 | 34,9 % | 6 108 | 36,2 % | 298 | 24,7 % | 3 837 | 27,5 % | 191 | 2271 |
Ford | 339 | 24,2 % | 3 222 | 19,1 % | 94 | 7,8 % | 1 639 | 11,7 % | 245 | 1583 |
Mercedes-Benz | 175 | 12,5 % | 2 041 | 12,1 % | 250 | 20,7 % | 2 394 | 17,2 % | -75 | -353 |
Toyota | 151 | 10,8 % | 2 687 | 15,9 % | 192 | 15,9 % | 2 758 | 19,8 % | -41 | -71 |
Peugeot | 57 | 4,1 % | 773 | 4,6 % | 104 | 8,6 % | 1 096 | 7,9 % | -47 | -323 |
Maxus | 41 | 2,9 % | 280 | 1,7 % | 23 | 1,9 % | 207 | 1,5 % | 18 | 73 |
Citroën | 30 | 2,1 % | 378 | 2,2 % | 52 | 4,3 % | 346 | 2,5 % | -22 | 32 |
Isuzu | 30 | 2,1 % | 295 | 1,8 % | 77 | 6,4 % | 416 | 3,0 % | -47 | -121 |
Opel | 28 | 2,0 % | 481 | 2,9 % | 24 | 2,0 % | 393 | 2,8 % | 4 | 88 |
BYD | 13 | 0,9 % | 72 | 0,4 % | 11 | 0,9 % | 60 | 0,4 % | 2 | 12 |
47 | 3,4 % | 515 | 3,1 % | 83 | 6,9 % | 812 | 5,8 % | -36 | -297 | |
Total | 1 400 | 100,00% | 16 852 | 100,00% | 1 208 | 100,00% | 13 958 | 100,00% | 192 | 2894 |
DE TI MEST SOLGTE VAREBILMODELLENE, JULI OG HELE 2024
Juli | Hittil i år | Juli i fjor | Hittil i fjor | Endring, antall | ||||||
Modell | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Måned til dato | År til dato |
VW Transporter | 205 | 14,6 % | 1 918 | 11,4 % | 100 | 8,3 % | 881 | 6,3 % | 105 | 1037 |
VW ID.Buzz Cargo | 149 | 10,6 % | 2 659 | 15,8 % | 125 | 10,3 % | 1 831 | 13,1 % | 24 | 828 |
Ford Transit Custom | 146 | 10,4 % | 1 477 | 8,8 % | 17 | 1,4 % | 290 | 2,1 % | 129 | 1187 |
Mercedes-Benz Vito | 119 | 8,5 % | 1 478 | 8,8 % | 151 | 12,5 % | 1 389 | 10,0 % | -32 | 89 |
Toyota Proace City | 52 | 3,7 % | 1 153 | 6,8 % | 65 | 5,4 % | 974 | 7,0 % | -13 | 179 |
Toyota Hilux | 51 | 3,6 % | 571 | 3,4 % | 44 | 3,6 % | 478 | 3,4 % | 7 | 93 |
VW Amarok | 49 | 3,5 % | 279 | 1,7 % | 1 | 0,1 % | 2 | 0,0 % | 48 | 277 |
Toyota Proace | 48 | 3,4 % | 785 | 4,7 % | 59 | 4,9 % | 714 | 5,1 % | -11 | 71 |
Ford Grand Tourneo Connect | 46 | 3,3 % | 132 | 0,8 % | 4 | 0,3 % | 37 | 0,3 % | 42 | 95 |
Ford Ranger | 36 | 2,6 % | 465 | 2,8 % | 16 | 1,3 % | 63 | 0,5 % | 20 | 402 |
Andre | 499 | 35,6 % | 5 935 | 35,2 % | 626 | 51,8 % | 7 299 | 52,3 % | -127 | -1364 |
Total for rapport | 1 400 | 100,0 % | 16 852 | 100,0 % | 1 208 | 100,0 % | 13 958 | 100,0 % | 192 | 2894 |
Lastebiler
Lastebilene er ganske like med i fjor. 1,2 % foran i juli og 0,4 % foran akkumulert med henholdsvis 256 og 3227 biler. Men dette er jo bare halve historien.
Den ene halvparten, den om biler under 16 tonn, er blitt latterlig kort – 39 biler i juli er en tilbakegang på 25 %. Av disse 39 bilene var forresten hele 17 fra Mercedes-Benz.
Akkumulert ligger de lette lastebilene 1,4 % etter.
Da skjønner man at det er bedre med de over 16 tonn: 1,2 % fremgang i juli – det vil si 12 biler. Og 0,4 % fremgang for hele året. Det tilsvarer 22 biler.
Volvo var best i juli med 111 biler, 31 flere enn Scania. Men det hjelper bare litt. På andre plass i juli, men akkumulert, ligger Scania 106 biler foran Volvos tyngste. Så langt i år har Scania økt med 178 biler, mens Volvo har nøyd seg med å legge på med 5 biler.
Alle de andre må se på et lavere akkumulert volum, og det var bare MAN som kunne skryte på seg flere biler nå, enn i juli i fjor. En hel bil over!
DE MEST SOLGTE LASTEBILENE OVER 16 TONN, JULI OG HELE 2024
Juli | Hittil i år | Juli i fjor | Hittil i fjor | Endring, antall | ||||||
Merke | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Antall | Andel | Måned til dato | År til dato |
Volvo | 111 | 50,9 % | 1 130 | 40,7 % | 86 | 41,7 % | 1 125 | 40,8 % | 25 | 5 |
Scania | 80 | 36,7 % | 1 236 | 44,5 % | 80 | 38,8 % | 1 058 | 38,4 % | 0 | 178 |
Mercedes-Benz | 15 | 6,9 % | 228 | 8,2 % | 15 | 7,3 % | 256 | 9,3 % | 0 | -28 |
MAN | 9 | 4,1 % | 92 | 3,3 % | 8 | 3,9 % | 191 | 6,9 % | 1 | -99 |
Renault | 2 | 0,9 % | 50 | 1,8 % | 6 | 2,9 % | 53 | 1,9 % | -4 | -3 |
Andre | 1 | 0,5 % | 43 | 1,5 % | 11 | 5,3 % | 74 | 2,7 % | -10 | -31 |
Total for rapport | 218 | 100,0 % | 2 779 | 100,0 % | 206 | 100,0 % | 2 757 | 100,0 % | 12 | 22 |
Busser
På buss-statistikken troner Yutong på topp, selv om de bare solgte en bil i juli. Ford ble julimesteren, med 44 biler av totalt 75. Det vil si en økning på 50 %.
Akkumulert er det imidlertid ganske mange tapere: markedet har så langt sunket med 19,8 %.
Etter Yutong er det Mercedes-Benz som står på ti-på-topp listen, og så kommer Ford. De neste på denne oversikten heter da Volvo, MAN, Scania, Setra, Volkswagen og så kommer to ombyggere på MB og Iveco basis.
Denne listen sier imidlertid ikke mye så lenge vi ikke vet hvilke busstyper det dreier seg om.
Men vi vet i hvert fall at av de til sammen 585 nye bussene, er 236 batterielektriske. En markedsandel på litt over 40 %, men en tilbakegang i volum på 33 %.
Flere registreringsdetaljer i neste nummer av YrkesBil.