SATSER PÅ GASS: – Skal vi lykkes i det grønne skiftet må man tillate og åpne for, og heie på, alle de nullutslippsløsningene som er, sier Anders Velta, country manager for Iveco Norge.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
Iveco Norge-sjef Anders Velta reagerer på at byrådet for miljø og samferdsel i Oslo åpner for ny usikkerhet rundt insentiver og anbudsvekting for biogasskjøretøy. I stedet burde myndighetene heie på både biogass og elektriske drivlinjer, mener han.
– Forutsigbarhet i rammevilkårene for bransjen er avgjørende
om vi skal lykkes med overgangen til nullutslippsteknologi. I stedet vingles
det hele veien fra myndighetene. Det er ugreit, sier Anders Velta i et intervju
med YrkesBil. Han er country manager i Iveco Norge.Det han reagerer på er følgende uttalelse fra Marit Vea (V),
byråd for miljø og samferdsel i Oslo, nylig:
– Hvis dette bidrar til at salget av elektriske lastebiler
bremses, så er det noe vi ganske enkelt må utfordre. Uten at jeg skal
forskuttere saken, sa Marit Vea.
Med «dette» siktet hun til at Oslo kommune gjennom et
byrådsvedtak i desember 2019 bestemte at det fra 1. januar 2025 skal settes som
krav at «alle leveranser til kommunen skal skje med nullutslippstransport eller
biogass».
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00