SATSER PÅ GASS: – Skal vi lykkes i det grønne skiftet må man tillate og åpne for, og heie på, alle de nullutslippsløsningene som er, sier Anders Velta, country manager for Iveco Norge.

– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass

Iveco Norge-sjef Anders Velta reagerer på at byrådet for miljø og samferdsel i Oslo åpner for ny usikkerhet rundt insentiver og anbudsvekting for biogasskjøretøy. I stedet burde myndighetene heie på både biogass og elektriske drivlinjer, mener han.

– Forutsigbarhet i rammevilkårene for bransjen er avgjørende om vi skal lykkes med overgangen til nullutslippsteknologi. I stedet vingles det hele veien fra myndighetene. Det er ugreit, sier Anders Velta i et intervju med YrkesBil. Han er country manager i Iveco Norge.Det han reagerer på er følgende uttalelse fra Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, nylig:

– Hvis dette bidrar til at salget av elektriske lastebiler bremses, så er det noe vi ganske enkelt må utfordre. Uten at jeg skal forskuttere saken, sa Marit Vea.

Med «dette» siktet hun til at Oslo kommune gjennom et byrådsvedtak i desember 2019 bestemte at det fra 1. januar 2025 skal settes som krav at «alle leveranser til kommunen skal skje med nullutslippstransport eller biogass».

For å lese +saker på Yrkesbil.no må du være registrert bruker.

Er du registrert bruker, men får ikke tilgang? Kontakt kundeservice på e-post: abo@bilforlaget.no

Allerede betalende abonnent på papirutgaven?

Få digital tilgang uten ekstra kostnad

Registrer deg her

Gratis prøveperiode!

Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende

Registrer deg her

Har din prøveperiode gått ut?

Se våre alternativer for abonnement

Klikk her

Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00
Powered by Labrador CMS