-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Verdens beste Volvobok?
Boken heter noe så lite medrivende som «Volvo Lastebiler i Norge». Men Asbjørn Rolseth har gjort det igjen
Det Rolseth, til høyre på bildet, sammen med markedssjef Knut Skallerud i Bilforlaget, forøvrig over den første pallen med bøker levert, har gjort, er ganske enkelt å samle en mengde gamle lastebiler – for så å gjøre dem både levende og historiene om dem utrolig fengende.
Fengende? Ja, for den noe beskjedne boktittelen reflekterer nok egentlig forfatterens legning. Her brukes ingen store ord. Derimot er alt korrekt og etterrettelig og – og det er viktig, spesielt i boksammenheng – innholdet kan oppfattes av omtrent alle.
Men det betyr ikke at hans korrekte stil er kjedelig. Tvert om – dette er noe av det mest lesbare som finnes i norsk fagpresse. Man skulle tro at historien om et lastebilmerke som har levd i Norge siden tidlig på tredvetallet kanskje ble et pliktløp her og der, men det er det langt fra.
Riktignok er jeg, bokanmelderen, mer enn vanlig interessert i temaet, men ikke så mye at det alene skulle tilsi at jeg tok det hele i en jafs.
Men det gjorde jeg. Spennende historier, fascinerende detaljer og elegante sidesprang gjorde at mammut-seansen ble en ren fornøyelse. Det vil si, jeg tok prosaen i en jafs. Bildene og de omfattende bildetekstene tok jeg for meg i andre omgang.
Rolseth har nemlig tilgang på et fantastisk bildearkiv, og det han ikke har selv finner han på de mest utrolige steder. Underveis finner han også relevante bilder han ikke ante fantes. Og kanskje også av objekter han ikke i sin villeste fantasi kunne tenke seg eksisterte. Gaffeltrucken bygget opp av en utbrukt Titan for eksempel.
Så dette blir egentlig en bok på to nivåer. Først en gjennomgang av en utrolig industri-historie fra starten (da de første bilene ble registrert under merkevarenavnet Larson), via de første famlende skritt i Oslo med en dokumentasjon som gir en Volvo-bakgrunn få har kjent til – og til den ble et ledende merke på registreringsstatistikken i Norge. Masse nytt!
Men den andre delen er kanskje enda mer spennende enn teksten, og kan nytes i små avdelinger. Hvert eneste bilde er en historie, og historien er det Rolset som formidler. På et bilde fra 2002 (en rekke av de nyere fotografiene av gamle biler har forfatteren tatt selv, film og storformat) møter vi en 1960-modell L 48508. Ikke bare får vi vite om de fire tidligere eierne og registreringsnumrene – vi får også navn og fødselsdato på den hesten som så nydelig poserer i bildet.
Nå kan vi alle være enig om at fødselsdata på en blakk hest ikke er det mest sentrale i en lastebilhistorikk, men plutselig oppdager du at du blir veldig glad for å ha tatt del i det også.
OBS! Denne boken kan også brukes som et leksikon. Alle modeller og varianter er med på et imponerende detaljnivå. Boken avsluttes med at noen spesialtemaer (melketransport, militærbiler, busser på lastebilchassiser) behandles i detalj. Det hele rundes av med en registreringsstatistikk som er supplert med ekstra leveringsdata fra Gøteborg.
Nå kan kanskje dette oppfattes som kompis-panegyrikk. Jeg blir takket i en innledning fordi jeg har stilt noen gamle brosjyrer til disposisjon. Jeg har skrevet et ganske begeistret forord. Boken utgis på et forlag jeg har ganske tette relasjoner til – for å si det mildt. Jeg er med andre ord blodfan, og selvfølgelig gjør det meg inhabil - men det får ikke hjelpe.
Jeg har for eksempel ikke møtt noen som ikke er enig i at Rolseths to lastebilleksika, og hans norsk-karosseriindustri-historie, er av så høy klasse som jeg påstår. Og aldri hørt om noen Scania-folk som var uenig med min begeistring for hans tidligere Scania-bok. Jeg tror derfor at alle med en smule Volvo-kunnskap/interesse/erfaring vil dele min entusiasme når de har begynt på denne tykke boken.
To ting til slutt: Jeg savner veldig en indeks. Det kunne vært morsomt å se om det fantes andre referanser til, for eksempel, Brødrene Repstads Karosserifabrikk enn på side 228 uten å måtte bla gjennom det hele en gang til.
Og: Grafisk design er ved Rune Bævre. Glimrende jobba.
Jon Winding-Sørensen
Fakta: Volvo Lastebiler i Norge, 240 sider
Av Asbjørn Rolseth
Bilforlaget AS, Oslo 2013
ISBN 978-82-91062-13-6
Pris: kr. 495,-