-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Fra Scania til Navistar
Scania har avgitt enda en av sine toppfolk til en annen produsent. Men denne gangen blir det innenfor familien.
Det vakte en viss interesse da Daimler hentet Karin Rådstrøm fra en toppstilling i Scania og ansatte henne som sjef for Mercedes-Benz Trucks.
Nå er det Mathias Carlbaum som forsvinner fra Södertälje. Frem til april var han Executive Vice President med ansvar for Commercial Operations. Da fikk han imidlertid den underlige tittelen ‘Merger Management’.
På den tiden var et samarbeide mellom Scanias morselskap Traton og amerikanske Navistar på gang, så man regnet jo med at det hadde med det å gjøre.
I sommer ble overtakelsen klar, Navistar ble tatt av børs og ble en del av Traton. Nå er det videre blitt klart at det er dette Carlbaum har jobbet med de siste månedene og at han skal til Navistar som president og CEO.
Formelt skal dette skje fra den 1. september, og Carlbaum skriver på sin Linkedin-side at han ser frem til å jobbe med disse folkene ‘som han har lært så godt å kjenne de siste månedene, mens vi arbeidet med å hente Navistar inn i Traton-gruppen’.
Han blir ikke alene som Traton-person hos den nyinnkjøpte amerikaneren. Michael Grahe skal også inn i ledergruppen. Han er teknisk sjef hos Traton i dag og skal lede produktutvikling og innkjøp hos Navistar.
Og ved juletider kommer den tredje og slutter seg til. Do Young Kim blir finans-sjef. Han var prosjektleder da Navistar endelig kom seg på børs og har arbeidet med sammenslutningen med Navistar.
Arbeidet med fusjonen startet i november i fjor og endte med at Volkswagendatteren Traton betalte 3,1 milliarder euro og ble ene-eier av Navistar. Om det kommer til å skje noe med navnet er det ikke snakket om. Navistar-navnet er jo fullstendig ukjent på landeveiene. Bilene de bygger heter International.
Markedsleder i USA er Daimler, først og fremst gjennom Freightliner. Ifølge Statista så det amerikanske markedet for tunge lastebiler slik ut i fjor:
Freightliner (Daimler) solgte 71.770 biler, det ga en markedsandel på 37,4 %. Deretter fulgte:
· Kenworth (Paccar): 15,7 %
· Peterbilt (Paccar): 14,7 %
· International (Navistar): 12,1 %
· Volvo: 9,7 %
· Mack (Volvo): 7,5 %
· Western Star (Daimler): 2,9 %