-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Optimisme fra Traton
Traton er blitt flinke til å fortelle hvordan det går. Nå rapporterer de om 126.000 enheter solgt i første halvår, og store ordre som kommer inn.
Traton kan bokføre en omsetning på € 13,6 milliarder i første halvår. Et notat i margen forteller at dette betyr at de er tilbake på 2019-, før-pandemi, nivå.
Nå er ikke dette delt opp på merker, noe Scania sikkert har interne synspunkter på. Ikke er det delt opp på busser og lastebiler heller, bortsett fra at de sier at ordreinngangen er spesielt lovende for lastebilene.
Dessuten får vi vite at Q2 i år var meget sterkere enn Q1, hvilket nok tyder bra for utviklingen videre utover året.
Men tilbake til tallene. Omsetningen på 13,6 milliarder euro sammenlignes med € 10,2 mrd. i den samme perioden i fjor og med 13,5 i 2019.
I Q2 i år var omsetningen på € 7 mrd., i fjor var den på € 4,4 mrd!
Ordrelisten etter første halvår var på mer enn 170.000 biler forteller de, med mer enn 89.000 i Q2. Det er faktisk mer enn alle ordrene i hele første halvår i fjor – da de endte på 87.400.
Driftsresultatet etter første halvår blir på ca. € 450 mill. selv etter € 670 mill. avsetninger i forbindelse med reorganiseringen av MAN Truck & Bus. I fjor endte det med minus € 220 mill.
Traton sier at slik det ser ut etter første halvår, regner de med å klare et driftsresultat på mellom 5 og 7 prosent, hvilket er i øvre del av prognosene.
Men de legger til en liten usikkerhet: at prognosene ikke har tatt restruktur-omkostningene for MAN, eller kjøpet av Navistar, med i vurderingene.
Detaljert halvårsregnskap skal presenteres den 30. juli.