-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Pickup fra øst
Kina har vært tilbakeholdne når det gjelder pickuper. Årsaken er åpenbar. Men nå blir det også åpenbart hvorfor disse produktene virkelig begynner å komme.
Kinesiske pickuper har vært primitive. Noen bilder av slike ser ut som de stammer fra Kultur-revolusjonen, og omtrent alle disse slitne bilene befinner seg på landet i en eller annen landbrukssammenheng.
Årsaken er at byene har vært stengt for slike biler. Men det begynner å lysne. Til og med store byer som Chongqing, Tianjin eller Shanghai har begynt å lempe på de strenge begrensningene.
Det betyr selvfølgelig at for første gang er fritids- og familiebilversjonen av pickuper blitt noe kinesiske byboere kan tenke alvorlig på.

Den generelle trenden
Nylig sa Zhang Haobao at for ham ser det ut som en generell opphevelse av forbudet mot pickups er blitt den generelle trenden.
Jeg antar at han ser ganske nøye på slike signaler. Han er administrerende direktør for Great Wall Motors Pickup.
Samtidig meldte han at de skulle akselerere produktprogrammet sitt.
Great Walls har bygget pickups i 27 år nå, og solgt mer enn 2,5 millioner av dem.
Men det er først i det siste de er blitt et produkt et moderne marked kan ta på alvor.
Sitron, Kaffe og Tank
Tidlig i 2020 feiret Great Wall sin 30-årsdag, og Wei Jianjun – toppsjefen – spurte forsamlingen om «hvordan kan vi overleve 2020-tallet».
Selvfølgelig hadde han svaret selv og presenterte det:
Firmastrategien het fra da av «Sitron», «Kaffe» og «Tank». Sitron og Tank er module plattformer for Crossovere, SUV-er og biler på separat ramme. Kaffe er en avansert programvare-plattform.
Ut av dette kom det mye, blant annet ORA Good Cat, men også den moderne pickupen Cannon med en logo som for sikkerhets skyld ser ut som en kanon-munning.
(Allerede her må vi holde tungen rett i munnen. Bilen heter også Pao – kanon på kinesisk – og markedsføres med et annet navn som også kan uttales på engelsk: Poer, som da de nylig begynte å eksportere bilen til Australia.)
En god idé
Det er åpenbart at pickup var en god idé. I juli rullet Cannon nr. 600.000 av båndet – det har ikke tatt mer enn 4 år og 10 måneder. Litt av en produksjonstakt for en bil i et segment som nesten ikke finnes.
Det har vært mange variasjoner og spesifikasjoner underveis, men på bilutstillingen i Beijing viste de en ny som også kommer i gruppen New Energy Vehicle fordi den er en plug-in hybrid.
Her er det lagt vekt på mer enn bare nytteegenskaper selv om spesifikasjonene tyder på at også fremkommeligheten er på topp.
Totalt 300 kW og 750 Nm. 9-trinns girkasse med integrert elmotor som leverer 120 kW. Sperre på alle diffene og Borg Warner hjelper til med intelligent firehjulstrekk.
18-tommers off-road AT dekk hører med, sammen med en 12.500 pound winch. Den kan trekke 3,5 tonn og støtter 5,5 kW ekstern strømlevering for maksimal campingkomfort.
Men samtidig er den en bil som kan brukes til representasjonsøvelser i storbyene.
Vi skal senere fortelle om andre kinesiske pickup initiativ, men bare legge til her at egentlig er innsatsen en no brainer.

En million i 2030
Kinas bilprodusentforening har laget en prognose som sier at dersom restriksjonene fortsetter å bli fjernet like hurtig som de siste årene, vil markedet ligge på mer enn en million enheter innen 2030.
Det er et annet viktig moment også. Myndighetene har til nå arrangert to møter for de interesserte produsentene der det utarbeides «General Technical Conditions for Multi-purpose Trucks».
Det som blant annet ligger under dette er at pickuper vil kunne godkjennes som personbiler, og ikke lastebiler som i dag, og at PKK vil skje årlig, som for personbiler.

Samtidig jobber produsentene for å utvikle en soft-cowboy/pickup-kultur. Great Wall Pickup har nettopp lansert den første appen som fikk 1,22 millioner brukere de først dagene. En flermerke pickup-forening er nylig opprettet (de har sikkert noe å lære av Elbilforeningen) og det første pickup-akademiet er etablert.
Og den første pickupen med batterielektrisk firehjulsdrift fra Great Wall er allerede i full virksomhet – men fra en helt annen del av konsernet. Den skal vi møte neste gang.