MOT HYBRID: Scania jobber sammen med DHL om en hybridløsning.
Hybrid Scania
Sammen med DHL Group har Scania utviklet
en hybrid. En midlertidig løsning
mens vi venter på en akseptabel ladeinfrastruktur
mener Scania.
Scania kaller dette en elektrisk lastebil med en drivstoffdrevet generator. Andre ville kalt det elbil med rekkeviddeforlenger, eller ganske enkelt hybrid.
Formålet er nullutslipps transport mellom pakkesentrene utenfor Berlin og ved anlegget i Hamburg. Det hele er bygget på et G-chassis av Scania Pilot Partner, og er en treakslet 10,5 meters containerbil.
Drivlinjen er en elmotor på 230 kW som henter energien fra en batteripakke på 416 kWt og en bensindrevet generator på 120 kW. Rekkevidden ligger oppunder 800 km. En tilsvarende batterielektrisk Scania har en rekkevidde på ca. 500 km.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00