-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
Peugeot og Citroën kampanje
Importøren av Citroën og Peugeot, Bertel O. Steen, gjør valg av grønn varebil mer attraktivt. Nå kan du få 50.000 kroner for din gamle dieselbil.

I det endelige statsbudsjettet som ble vedtatt i begynnelsen av desember ble det klart at Regjeringen ønsker å bidra til å skifte ut fossildrevne varebiler med nullutslippskjøretøy ved å øke vrakpanten.
Fra nyttår vil det gis et tilskudd på 13 000 kroner ved kjøp av ny, utslippsfri varebil. I tillegg kommer den tradisjonelle vrakpanten på 3000 kroner.
Men nå går importøren av Citroën og Peugeot enda lengre. I tillegg til statens tilskudd sper de på med ytterligere 34.000 kroner, slik at du får hele kr 50.000 dersom du bytter inn din diesel varebil til en ny Citroën Berlingo eller Peugeot Partner med elmotor.
Og det kan trengs et kraftig løft på denne fronten. Da vi gjorde en opptelling basert på OFV-statistikken for et par uker siden, fant vi ut at det bare var registrert 588 elektriske varebiler hittil i år.
Manglende rekkevidde er nok en hovedårsak, i tillegg til at utvalget er mer begrenset på elektriske varebiler enn på personbiler.
- Peugeot og Citroën var tidlig ute med elektriske personbiler, og som ledende produsent av elektriske varebiler med hurtiglader, vil vi også bidra til å øke andelen av disse. Insentivene har ikke slått til for varebil på samme som for personbil, men vi er klare til å hjelpe til, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Citroën og Peugeot varebil.
Ifølge beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt kan 75 prosent av dagens varebiler i hovedstadsområdet skiftes ut med elektriske varianter dersom man lader noen timer midt på dagen.
Dekker behovet?
Selv uten lading vil omtrent halvparten av varebilene som kjøres av håndverkere i storbyene kunne være elektriske og fortsatt ha lang nok rekkevidde.
Peugeot Partner og Citroën Berlingo har begge en rekkevidde på 170 kilometer målt etter NEDC-standarden. Det gir en realistisk rekkevidde på mellom 80 og 120 kilometer ved norske forhold.
- Vi er overbevist om at disse bilene er et godt alternativ for mange bedrifter i norske storbyer. Ved å bytte ut dieseldrevne varebiler med nullutslippsbiler i disse områdene, reduserer man både lokale og globale utslipp, sier Stian Gihle, informasjonssjef for Citroën og Peugeot varebil.
I tillegg til Peugeot og Citroën er det kun to andre tilbydere av elektriske varebiler i Norge – Nissan og Renault. Renault har nylig annonsert de vil tilby en ny Kangoo med teoretiske rekkevidde på 270 km, nesten 60 prosent mer enn konkurrentene har.