Steinar Dokken, salgssjef for Isuzu, er klar for å pøse ut nye D-Max. Her med en av de første bilene i landet, og til høyre den første båtlasten som ankom Drammen nylig.
Den norske Isuzu-importøren, RSA, mottar i disse dager en solid mengde eksemplarer av nye D-Max.
Annonse
Første store båtlast ankom Drammen fredag, og snart kommer to til.
– Bare nå i desember får vi samme antall biler som vi normalt selger på et halvt år. I tillegg har vi bestilt veldig mange biler som kommer de neste månedene, forteller Steinar Dokken, salgssjef for Isuzu til YrkesBil.
Sluttsolgt i august Det er både snakk om kundesolgte biler og demobiler som skal ut til forhandlerne. De har vært tomme for D-Max helt siden den utgående modellen, som ble lansert i Norge i juni 2012, ble sluttsolgt i august.
– Fra da har fokuset vært på ny modell, og vi har hatt en bra salgshøst. Så håper vi det tar seg ytterligere opp når flere får prøvd den nye bilen, sier Dokken.
Ved utgangen av november var Isuzu D-Max den fjerde mest solgte pickupen i Norge i år, i et segment der alle modeller har hatt nedgang – bortsett fra Ford Ranger som ser ut til å bli årets mest solgte pickup.
Annonse
Vil utnytte Amarok-tomrom Dokken varsler at Isuzu skal slå hardt tilbake, etter vakuumet som har oppstått i leveringene som følge av at siste bil av utgående modell var levert.
– Registreringstallene for 2020 bruker vi ikke mye tid på. Vi gikk inn i 2020 med et mye mindre lager enn vi normalt har, fordi fabrikken stoppet produksjonen i påvente av ny modell. Så tok ting litt lengre tid enn planlagt utover våren, grunnet korona. Nå er vi som importør, og forhandlerne våre, supergira på å komme i gang nå og få fullt trøkk rundt Isuzu igjen, sier Dokken.
– Vi har mest fokus på oss selv, men vi håper selvsagt å kunne ta en stor del av det kakestykket som blir ledig, sier salgssjefen.
Ny fra topp til tå Han er trygg på at den nye modellen vil falle i smak, både hos trofaste Isuzu-kunder og potensielle nye kunder.
– Bilen er ny fra topp til tå. Du kan si det er en SUV med lasteplan, fordi den er like moderne og komfortabel som en personbil, proppet med sikkerhetsutstyr. Samtidig er det fremdeles en Isuzu med tanke på kvalitet og driftssikkerhet. Alt er overdimensjonert og solid, sier Dokken.