GRÜNDERE: Andreas Rist (f.v.), Vegard Fjalestad og Øystein Gunneng i selskapet Peak Polar AS lanserer en ny påbyggløsning til pickuper som de mener markedet aldri har sett maken til.

– Dette er en ny måte å bruke pickup på

Den norske gründer-trioen som står bak Peak Polar AS mener de har funnet en løsning som vil revolusjonere bruken av pickuper. «Hemmeligheten» ligger i en rask og effektiv måte å montere- og demontere påbygg og utstyr, som gjør pickupen mer fleksibel enn med fastmonterte løsninger.

– Dette er en ny måte å bruke pickup på, sier Andreas Rist til YrkesBil. Han er daglig leder i Peak Polar AS.

Rist er klar over at han tar store ord i sin munn. Pickupmarkedet er enormt på global basis, med USA som det desidert største markedet, og utvalget av ekstrautstyr til pickup er så stort at bare fantasien setter grensene.

Likevel mener den norske start up-bedriften fra Stokke i Vestfold at produktet de selv har utviklet gjennom tre år, og nå er klare for å lansere, vil tilføre pickupmarkedet noe helt nytt.

Hurtigfeste

Det er påbyggsystemet UniCap og hurtigfestesystemet DockLock, som er selve «cluet».

– Hurtigfestet med fire skruer på hver side og åtte mekanisk fjærbelastede låseklakker i bronse, gjør at man i løpet av noen få minutter kan feste alt fra et hybridaggregat, et veltebur, en løftekran, en hundekasse, en hardtop eller et enkelt planlokk til bilen. Det går også like raskt å ta det av igjen. På sikt skal vi lansere en helautomatisk løsning der man ikke trenger å skru i det hele tatt, sier Rist.

– Alle nøkkelkomponenter har vi designet, produsert og eier rettigheter på. Det er med andre ord ingen «hyllevarer» - bortsett fra håndtak og gassdempere og slikt, legger han til.

– Finnes ikke tilsvarende hurtigfester for pickuputstyr i markedet fra før?

– Nei, den løsningen vi nå tar patent på har vi ikke funnet maken til, verken i Norge eller utlandet. Det finnes ulike festeordninger for utstyr til pickup, men felles for alle er at det tar lang tid – i noen tilfeller timer – å montere eller demontere, sier Rist.

Med seg på laget har han blant annet Øystein Gunneng og Vegard Fjalestad, som begge også er medeiere i selskapet.

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

UniCap-påbygget kan åpnes fra tre sider.
Her er påbygget festet med hurtigfesteløsningen DockLock.
Pickupen uten påbygg, kun med skinnene som benyttes til hurtigfestet DockLock.
Slik festes UniCap til planet.
Slik festes påbygget, ved hjelp av de fire låsesporene.
UTVIKLING: Andreas Rist (f.v.), Øystein Gunneng og Vegard Fjalestad har brukt utallige timer, både med dataverktøy og bygging av prototyper, for å finne frem til løsningen de nå lanserer.

Ville løse problem

Starten på det hele var, som det ofte er når nye ideer klekkes ut, at det ble identifisert et problem.

– Jeg er ivrig jeger og hundefører, og det hele startet med hundebokser til montering på pickuper. Hundeboksene er veldig bra de, men boksen er fastmontert i bilen. Det gir to problemer: Man låser bilen til å være en «hundebil», og det er litt dumt på en dyr pickup som egentlig har mange bruksområder. Det andre er at boksen ikke er festet godkjent og på en dokumentert måte, sier Andreas Rist.

– Mange som har en hundeboks på bilen kjører med en liten klump i magen, fordi boksen ikke blir festet forsvarlig, hevder han.

– Hovedproblemet er at man låser en dyr bil som egentlig er veldig allsidig, til kun et bruksområde, sier Øystein Gunneng.

– Trenger man hundeboksen primært i helgene, er det drøyt å kjøre rundt med den boksen i de fem arbeidsdagene i uka – på det som egentlig er en utmerket yrkesbil. Økt drivstofforbruk er også en kjedelig bieffekt. I teorien er det selvsagt mulig å ta av en hundeboks, men i praksis er det så tungvint og arbeidskrevende at ingen gjør det flere ganger i uken. Det tar mye tid å ta den av og på, sier Rist.

(artikkelen fortsetter under bildet)

FOR YRKESBILER: Andreas Rist (f.v.), Øystein Gunneng og Vegard Fjalestad mener pickupen som yrkesbil blir mer fleksibel, med deres nye påbyggløsning.

Proffmarkedet

Karene forsto raskt at disse utfordringene ikke bare gjelder hundebokser, men også mye annet utstyr og påbygg som festes bak på en pickup.

Ikke minst mener de en mer effektiv og fleksibel løsning er aktuell for proffbrukere av pickup i yrkessammenheng.

– Essensen er at pickupen blir en «Swiss Army Knife» og i tillegg begrenses ikke bruken i et fastmontert utstyr, sier Rist.

– Vi har snakket med en av de store entreprenørene i Norge, som sa at de har hatt lyst til å bruke pickuper – men de har latt være fordi det er begrensninger i innredningsmuligheter og fleksibilitet. De skulle gjerne hatt fremkommelighet, bakkeklaring, hengervekt og muligheten til å bruke pickup-planet når det trengs. Han sa at de vil bytte ut mange av varebilene de har i dag med pickup, dersom de erfarte at systemet vårt er slik som vi forklarte. Og det er vi trygge på at det er, sier legger han til.

– Hvilke godkjenninger har systemet deres vært gjennom?

– Vi har simulert og testet, og er i gang med dokumentasjonsjobben nå. De hard top-ene som er på markedet nå er definert som last – så foreløpig sikres de i henhold til forskrift for lastsikring. Det vil si at i Peak Polar sitt tilfelle sikres den i bilens godkjente festepunkter, men den festes også forsvarlig i bilens karosseri, sier Gunneng.

(artikkelen fortsetter under bildet)

HURTIGFESTE: Fire slike skruer på hver side av påbygget er det som skal til for å løsne eller feste påbygget med hurtigfestemekanismen DockLock. På sikt skal en helautomatisk løsning uten behov for å skru lanseres, sier Øystein Gunneng.

Mange bruksområder

Med hurtigfeste-systemet i bunnen mener gründerne kun fantasien setter grenser for bruksområder.

Påbyggsystemet UniCap er modulært bygget opp, og kundene skal selv kunne skreddersy innredningsløsninger. Peak Polar samarbeider med aluminiumsbedriften Hydal AS som ekstruderer aluminiumsprofiler, og det er Otto Olsen AS som leverer gummipakninger.

Eksterne leverandører av innredningsløsninger har også tilgang til å bygge inn sine løsninger.

– En snekker kan for eksempel ha behov for en uttrekkbar innredning, eller en telemontør skal kanskje ha system med mye spesialverktøy, lading og annet, forklarer Rist.

– Et firma som driver med fjellsikring har bestilt to systemer. De la først merke til hundeboksen vår, men fattet også interesse for de andre løsningene. Nå utvikler vi for dem en løsning som er 50 prosent hundesystem, for han har med hunden på jobb, og 50 prosent til arbeid, med eget rom til oppvarming av fett, oppbevaring av klatreutstyr og uttrekkbar arbeidsjigg.

– Boksen skal også kunne brukes av de som driver med vedlikehold av kraftverk, eller kraftlinjer midt inne på fjellet. Da kan de kjøre pickupen til veien slutter, og så kommer helikopter og hekter på hele UniCap-systemet fra pickupen og flyr alt sammen rett inn på fjellet. Da har man alt man trenger der, sier Øystein Gunneng.

Han har selv bakgrunn fra forsvarsindustri, og legger ikke skjul på at Forsvaret på sikt er en drømmekunde.

Aktuelt for el-pickup

Peak Polar AS

Etablert i oktober 2020.

Står bak flere feste- og påbyggløsninger til pickup, med produktnavnene ArcLock, UniCap og DockLock.

Andreas Rist er hovedeier i selskapet. Han har bakgrunn som yrkesdykker i ti år og deretter som håndverker, både som industrirørlegger og innen snekkervirksomhet. Han har også jobbet med mennesker i Kriminalomsorgen og i barnevernet.

Øystein Gunneng er medgründer og medeier. Han har bakgrunn som platearbeider og yrkesdykker. Han har tatt maskiningeniørutdanning og jobbet innen stålindustri. De seneste 4,5 årene innen forsvarsindustri, med utvikling og produksjon av mekaniske produkter for Forsvaret.

Vegard Fjalestad er medgründer og medeier. Han har bakgrunn som industrimekaniker offshore og er utdannet maskiningeniør sammen med Gunneng. Han har tegnet i ulike firmaer, samt vært produksjons- og vedlikeholdsleder. Har jobbet i anleggsbransjen, før han ble med i Peak Polar.

Det varslede inntoget av elektriske pickuper som er på vei gjør heller ikke ideen om mer fleksible påbyggløsninger mindre aktuelle, mener gründerne.

– Når det etter hvert kommer elektriske pickuper, med høy lasteevne, vil det å enkelt kunne henge fra seg et verktøysystem på 500-800 kilo når det ikke trengs – eller der det trengs – være nyttig, sier Rist.

– Det transporteres store mengder tungt og energikrevende materiell, uten at det egentlig trenger å transporteres. Kjerneideen vår er å gjøre terskelen for å ta utstyret av og på pickupen så lav som mulig. Det gir stor fleksibilitet, samtidig som man sparer bilen, miljøet og lommeboka, sier Gunneng.

– I tillegg kan bilen brukes til andre oppgaver. Flere biler kan også bytte system innbyrdes. Alt som er laget til en Ford F150 vil passe alle Ford F150 i verden. Vi tar tilbake flerbruksegenskapene en pickup faktisk er ment for, og er sikre på at flere vil velge pickup som arbeidsbil med vår løsning.

Starter serieproduksjon

Etter å ha startet med en idé i 2016, og utallige timer med tegning, utvikling, bygging av prototyper og testing, starter serieproduksjonen av UniCap og DockLock nå i disse dager.

Produksjonen foregår i Latvia, hos norskeide Euro Truck, som fra før produserer og leverer blant annet rundt 200 skappåbygg i året til tunge lastebiler.

Den første canopien i UniCap-serien er for øvrig resirkulerbar, med miljøvennlig aluminium fra Hydal og isolasjon fra resirkulerte plastflasker.

– UniCap Rough er bare den første hard top-en i en serie som skal utvides. Denne er rettet mot proffbrukere som entreprenører, og innenfor overlanding som blir stadig mer populært. Etter hvert vil det komme hard top-er med design slik man kjenner de, med glassfiberutforming, men med samme prinsippet – at alt skal festes i hardtopen, og ikke i bilen, slik at alt kan løftes rett av og på, sier Rist.

– Hvordan skal produktene deres distribueres?

– Vi skal selge B2B. Salg til privat sluttbruker medfører mye håndtering, så vi tar imot henvendelser men leder disse kundene videre til forhandlerne våre. Hovedsakelig er det bilforhandlere og spesialforhandlere vi vil selge til, samt noen store entreprenørkunder.

– Hva er ambisjonene?

– Vi har prognoser på et stort antall solgte enheter fra år tre, ut ifra markedsanalyser. Vi har allerede salg i Sverige og regner med å kuppe store deler av markedet innen bilpåbygg der i løpet av fem år. Vi har omtrent samme pris sammenlignet med lignende skappåbygg, men da uten permanente inngrep eller ombygginger av bil og med våre nøkkelfunksjoner samt en patent i ryggen. Målene på sikt er å bli en stor aktør – også internasjonalt. Vi skal videre ut i Europa og til USA der pickupmarkedet er enormt, sier Andreas Rist.

(artikkelen fortsetter under bildet)

KUNDEBIL: Påbygget til denne bilen er solgt gjennom Toyota-forhandleren Nordvik AS.

Avtale med bilforhandler

Første offisielle forhandler av Peak Polar er Toyota-forhandleren Nordvik.

– Vi fikk vår første kundehenvendelse om Peak Polar fra EK Byggtjenester AS. Jeg tok kontakt med Peak Polar for å se på mulighetene for et samarbeid, i første omgang mellom dem, oss og EK Bygg, for å sette sammen den «ultimate håndverkerbilen» til EK Byggtjenester AS. Peak Polar har deltatt på planlegging og koordineringsmøter med oss for å få til dette bilprosjektet, og i ettertid har vi holdt god kontakt og mottatt flere kundehenvendelser om produktene og ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med Peak Polar i tiden fremover, sier Sander Austpker til YrkesBil. Han er næringsselsger i Nordvik AS.

Andreas Rist opplyser at dersom påbyggløsningen bestilles ferdig montert av dem er det kun montering av DockLock hurtigfeste, og eventuelt å trekke strømkabler som gjenstår for montering på bil.

– Det vil si at kunden stort sett kan forvente at bilen er klar med montert påbygg like etter leveringsdato på bil til forhandler, sier Rist.

Skal frakte verdifullt utstyr

SKREDDERSØM: Ole-Håkon Sætre får skreddersydd pickup-påbygget slik han ønsker, når han starter i ny jobb som stikningsleder.

En av kundene er Vestfold Fjellboring AS, der Ole-Håkon Sætre starter som ny stikningsleder i august. Han har bestilt en UniCap til bruk i arbeidet.

– Jeg skal ha med meg en del stikningsutstyr og drone, som er verdifullt utstyr, og det er kun pickup som nytter på de veiene og underlagene vi kjører på. Den løsningen vi har per i dag, med hardtoper gjør at utstyret ligger og slenger bak på planet. I tillegg blir det kaldt, med tanke på at vi har med en del batterier og slikt. I UniCapen får vi en skreddersydd innredning, med muligheter for oppvarmede rom, som gir bedre holdbarhet på batteriene og sikrere innlåsing av utstyret.

– DockLock-løsningen er veldig praktisk, slik at vi kan ta av påbygget i en håndvending og bruke planet på pickupen til andre ting. Det går ikke med de løsningene vi har hatt til nå, med mer fastmonterte påbygg.

Powered by Labrador CMS